Ombytning af sommerdæk

Hej eksperter

Dækmønsteret på mine forhjul er meget slidt ifht. baghjulene.
Jeg ønsker derfor at bytte om på for- og baghjul, så dækkene med mest mønster kommer foran.

Hvilken bytte-metode bør man bruge?
1) Venstre baghjul til venstre forhjul?
2) Venstre baghjul til højre forhjul?

På forhånd tak.

Mvh
Lars Henrik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Hvis du bytter om på for- og baghjul, så skal de altid byttes så de løber i samme retning som tidligere.

Dvs. venstre forhjul til venstre baghjul osv.

Ellers bliver dækkene ødelagt.

Lars
Hej

Jeg kan ikke lade være med at spørge:

Skal dækkene med mest mønster på baghjulene eller forhjulene?
Jeg har fået det indtryk, at man tidligere holdt på, at det dæk der var mest slidt skulle på forhjulet, og det bedste dæk på baghjulet. Idag accepterer man tilsyneladende, at man, lige som den primære spørger i denne tråd, på et tidspunkt skifter mellem for- og baghjul, så det mest slidte dæk komme på baghjulet.
Er der nogen der har gode erfaringer/ meninger om dette?

mvh Anders
Hej Anders

Interessant spørgsmål!

Min bil er forhjulstrukken og min filosofi er:
1. Man bør have det bedste vejgreb med de styrende og trækkende hjul.
2. Gummiet på baghjulene bliver dårligere med tiden. Så jeg skifter helst alle 4 dæk på samme tid.

Det kan jo godt være, at jeg tager fejl!?

Lars Henrik
Det er almindeligt anerkendt, at det sikreste er at sætte de bedste dæk på baghjulene.
Det er ikke så skægt at blive "overhalet" af bagenden ved en udskridning.
En bagvognsudskridning er farlig.

Noget andet er, at man jo kan bytte noget tiere, så forskellen hele tiden holdes på en enkelt mm. så alle 4 slides ned samtidig.

Tidligere, hvor mit kørselsbehov var noget større, byttede jeg ikke, før forhjulene var nedslidt (forhjulstrukket bil) før baghjulene. Så fik den 2 nye bagunder, og baghjulene kom foran.

hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej

Jeg er helt enig med Hans W. Der bør naturligvis være gode dæk på baghjulene. Det er dumt at flytte nedslidte forhjul til baghjulene. Så er det bedre at bruge dem helt op som forhjul og så købe 2 nye dæk. Hvor de 2 nye dæk så skal sidde i den situation, er der noget divergerende meninger om. Min mekaniker er gået over til at sætte dem på forhjulene og så beholde de oprindelige (og ikke så slidte dæk) på baghjulene. Andre meninger?

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis