Gammelt gasfyr virker ikke, nytt eller annet?

Hei, jeg har en gammel Box G1 gasblæseluftbrænder som ikke virker mere. Da det er så gammelt, og den ikke er kondenserende, vil ingen reparere den eller "bytte den ut", det er også ulovlig? :o Det vil da sige at jeg må kjøpe nytt fyr, med varmtvanns holder og det hele for ganske mang penger, spesielt ved tanken om at fjernvarme er en mulighet om 2-6 år! 

Hva tenker folk her inne om alternativer som holder kun de få år, mens man venter på gravemaskinene? 

- Skal man betaler 60k for nytt fyr og bytte det ut igjen om kort tid?

- Kan man bruke eksempelvis elpatron til å varme vannet opp med? El er vel 4-5 ganger så dyrt som gass, men kan det betale seg i den korte perioden?

Jeg har ikke kunne finne et brukt gas fyr, og varmepumpe er ikke så aktuelt med tanke på fjernvarmen som er like om hjørnet. Det hele føles litt håpløst, så forslag motages gjerne!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig er det lovligt for et firma at sige nej tak til en opgave.

Checkede lige dba, der er en del brugte gasfyr til salg. Hvor checkede du?
Bl.a. et Vaillant med varmtvandsbeholder, til 4.500,-, det står i Køge og er lagt op i dag.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis du kan få fjernvarme om kort tid så køb et brugt gasfyr, ellers køb en luft-til-vand varmepumpe, det er vejen frem.
perhans skrev den 03-06-2024 23:26:24

Hvis du kan få fjernvarme om kort tid så køb et brugt gasfyr, ellers køb en luft-til-vand varmepumpe, det er vejen frem.

Er 2 - 6 år ‘om kort tid’?

Ja, 2 år er for mig kort tid, 6 år er nok ikke og man skal også se på hvor sikkert det så er at det kommer om 6 år.
JohnLarsen skrev den 03-06-2024 22:55:51

Selvfølgelig er det lovligt for et firma at sige nej tak til en opgave.

Checkede lige dba, der er en del brugte gasfyr til salg. Hvor checkede du?
Bl.a. et Vaillant med varmtvandsbeholder, til 4.500,-, det står i Køge og er lagt op i dag.

Jeg mente, at det er ulovlig å montere nytt gasblæseluftbrænder, selvfølgelig må de godt bestemme hvilke oppgaver de skal utføre :) Beklager forvirringen!

Det var ikke mange som var interesserte i å installere et brukt fyr, selv om det er moderne også. Det som ble sagt av VVS som skal gjøre det, at de var ansvarlige for at det virker, og viss jeg kjøper et brukt fyr, så er det stadig dem som står med problemene når det ikke virker. Derfor vil de fleste kun installere nytt, vertfall de jeg har snakket med. Jeg fikk en forbi i dag, som var ganske god til å se på alle mulighetene. Måske det stadig er håp for mitt gamle fyr, og han vurderer også elpatron. Han ville vende tilbake.

JohnLarsen skrev den 03-06-2024 23:30:32
Er 2 - 6 år ‘om kort tid’?

2-6 år er da kort tid, da et fyr lever 15+ år? Selvfølgelig vet man jo ikke om Ballerup bestemmer seg nok en gang å udskyde gravingen til en senere fase. Det var ikke lenge siden vi var satt til å få det -før- 2026! 

Så du mener luft-til-vand varmepumpe er et bedre alternativ i forhold til fjernvarme? Huset jeg bor i har energimerket B, med single radiatorer og ingen gulvvarme. Vi bruker 1000m3 gas på et år. De fleste vi har snakket med sier det ville være dumt å skifte til varmepumpe :O 

Annonce
MortenHel skrev den 04-06-2024 12:53:40

Så du mener luft-til-vand varmepumpe er et bedre alternativ i forhold til fjernvarme? Huset jeg bor i har energimerket B, med single radiatorer og ingen gulvvarme. Vi bruker 1000m3 gas på et år. De fleste vi har snakket med sier det ville være dumt å skifte til varmepumpe :O 

Nej, jeg mener at en luft-til-vand varmepumpe er et godt alternativ til et gasfyr hvis du skal vente i flere år på at få fjernvarme og det i oven i købet er usikkert hvornår du får fjernvarme. Hvis du kan få fjernvarme om f.eks. 2 år, ville jeg helt sikkert satse på det og finde en eller anden midlertidig løsning i den mellemliggende tid.

MortenHel skrev den 04-06-2024 12:53:40

Det var ikke mange som var interesserte i å installere et brukt fyr, selv om det er moderne også. Det som ble sagt av VVS som skal gjøre det, at de var ansvarlige for at det virker, og viss jeg kjøper et brukt fyr, så er det stadig dem som står med problemene når det ikke virker..

Tænker det er for at de hellere vil sælge nyt.
De kan jo bare lave et serviceeftersyn på det installerede fyr. Er der så et problem kan de jo for din regning reparere det.
Hvis man køber et brugt fyr, kan man jo af flere grunde vælge et der ikke er så langt væk. Så kan man jo af sælger få oplyst hvem der har lavet periodeeftersyn på det(der sidder sikkert et klistermærke med firmanavn på fyret), og så få dem til at installere det. De ved jo hvad stand det er i.
Tænker jeg.

Jeg gjorde det samme, fejl i hovedprint ville koste plus 6000,- alt incl. - fandt et tilsvarende gasfyr tæt på for 2000,- og byttede kortet, 6 stik som ikke kan monteres forkert, alt kører igen. Fik så lige en faglig nabo til at lave en måletest, svarende til eftersyn uden brænderpakning. Har gemt lidt følere, pumpe mv. , resten smidt ud. Forventer også fj. varme sidst i 24, men lad os nu se.

cdp skrev den 04-06-2024 18:32:39

Jeg gjorde det samme, fejl i hovedprint ville koste plus 6000,- alt incl. - fandt et tilsvarende gasfyr tæt på for 2000,- og byttede kortet, 6 stik som ikke kan monteres forkert, alt kører igen. Fik så lige en faglig nabo til at lave en måletest, svarende til eftersyn uden brænderpakning. Har gemt lidt følere, pumpe mv. , resten smidt ud. Forventer også fj. varme sidst i 24, men lad os nu se.

Præcis.

Og på grund af udbredelsen af fjernvarme og varmepumper, er der masser af ok gasfyr til salg. 

Dog, gå efter noget der duer, gerne med en kendt historik, i stedet for efter det billigste tilbud.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis