Sokkelriste under hoveddør og ved bed - lukket af forrige ejer

Hej
Jeg har disse 2 riste jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre ved. De har begge været lukket til af forrige ejer i mange år tilsyneladende og krybekælderen ser umiddelbart fin ud de gange jeg har været nede og kravle (har dog ikke været henne og kigge på disse 2 indefra). Så man kunne jo godt tænke bare at lade det være, men ifm fliserensning sidste år kom der en del vand ned gennem flere af ristene - de ligger under niveau som måske ses. Derfor er jeg nu nervøs for om der kan komme svamp osv i krybekælderen, og tænker det måske er godt med alt den luft det kan få.

1. Rist under hoveddør - Virker tåbeligt at den er placeret der i første omgang, men hvad har jeg af muligheder?
  2. Rist ved bed - er det ok som det er nu? Eller bør den være lukket pga de måske flere insekter fra bedet?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bifan

Det er ikke godt det der er lavet der. Ens vintilation skal være udført rigtig.
Dem der haver lavet belægning har, sandsynlig ikke vidst det at der et.
Minimum afstand fra udluftning til terræn..

Da man jo løber ind i det problem du har haft med at vand kan løbe ned i krybekælder.
Og i dit tilfældee skal det ikke regner særlig meget. inden at vande løber inden for..
+ korrekte fald på ens belægning er også vigtig for at ungå fugt skader på ens hus.

#--------------------------------------#
Bjælkelag over krybekælder.
1# Ventilation.
  • Det er vigtig at have tilstrækkelig ventilation, i ens krybekælder.
  • Ventilationshullerne skal minimum være "100mm" over terræn. 
  • Der skal være riste så rotter og andre skade dyr ikke kan komme ind
  • Der skal være minimum "150 cm2" pr "6m sokkel", for at opnå tilstrækkelig ventilation.
Løsning forslag.
1# Belægningssten / Terræn
  • Du bør få sænket dit/jers, Belægningssten og terræn
  • Helevejen rund om huset så der er minimum være "100mm" fra underkant udluftningshuller til overkant terræn.
  • Terræn skal også hest have fald væk fra huset, Så vand ikke siver ned ved soklen 
  • Dette giver de beste forhold for ens hus.
2# Ventilationsskakt.
  • Ventilationsskakt kan også være en mulighed.
  • Men det er vigtig at det er udført så der er tilstrækkelig dræn i bunden
  • Så vand ikke kan løbe ind i krybekælder.
Jeg ville vælge "1" Da det så er udføret på den rigtig måde.
Hvis du tager "2" så vil jeg montere en Aktiv ventilation med en fugt senser i krybekælder som et minimum.

Selvom du måske ikke har haft de store problemer med fugt/vand i krybekælder inu.
er ikke ens betydning med du ikke får i framtiden 

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak for udførligt svar! Kan du evt linke til et eksempel på hvad man skal købe hvis man vil have installeret Aktiv ventilation med fugt sensor?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis