Højbed som hæk

Vi har en meget dårlig jord med stampet stabil grus og ler i enden ud mod vores lille villavej.
Jeg har tidligere forsøgt at plante liguster, men da vandet ikke vil løbe væk, er det ikke til at få den til at vokse stabilt i begge ender ud mod vejen.
Jeg tænker at lave et højbed med lock-block mursten, ca. 20 meter langt, 1,2 meter bredt  45-75 cm højt (stigende henover over de 20 meter)
Da haven hælder (ca. 30 cm over de 20 meter) så samles vandet jo kun i den ene ende, i den anden ende er jorden bedre og det er muligt at grave et godt stykke ned.

Vil det være muligt at plante spirea buske i bedet uden murene belastes så meget at de skal stabiliseres? jeg nævner Spirea fordi de umiddelbart er lette at holde, men er åben for andre muligheder den kan gøre det udfor en form for hæk, højden inklusiv mur, tænker jeg skal være ca. 150 cm

mvh ridderdk 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville det ikke være bedre at angribe "ondets rod?"
Få fræset det stabilgrus væk, leret er ikke det værste hvis det blandes med muld.
Så har du en ordentlig jordbund til fremtiden.

jo, det har du nok ret i, og det kan også være det ender med det, men jeg kunne stadig godt tænke mig at høre om min ide med stenbed kan lade sig gøre uden det skal afstives

mvh ridderdk 
Du har sikkert læst vejledningen her: https://rbrc.dk/wp-content/uploads/2023/02/Vejledning_Lock-Block_2023_godkendt.pdf

Meeeen det er jo hvis man bygger en støttemur... presset på din mur bliver jo kun fra den jord der er i højbedet og de kræfter der frigives når det fryser. Som jeg forstår dit indlæg, vil en del af muren/højbedet stå hvor vandet har svært ved at komme væk og dermed må det forventes at jorden i bedet i vinterhalvåret vil være meget våd. Jeg ville være nervøs for om en meget kold vinter (hvis vi da får dem igen) vil kunne presse dine mure omkuld hvis du ikke bygger jf. vejledningen. 

Det sagt, er jeg selv en doven rad, og ville nok bare sætte den i jordfugtig beton, lave et par lodrette dræn, fylde bedet med noget jord der kan dræne og krydse fingre...

Med lodrette dræn mener jeg bare nogen lodrette huller boret med pælebor og fyldt småsten, så kommer du forhåbentligt igennem det hårde lag og vandet kan dræne væk fra dine bede.

(ikke brolægger eller nogen som helst anden faglighed)
tak for inputs!
Ved nogen om Spirea buske er et godt bud på en form for hæk, det skal jo, hvis jeg beslutter at prøve med stenbed, gerne være nogle planter uden for store rødder, men stadig nogle forholdsvis stedsegrønne på en meters penge i højden

mvh ridderdk 
Hejsa

Med 1,2 meter i bredden og 45-75cm i dybden er du ikke specielt begrænset i hvad du kan vælge af hækplanter. Selvom bunden er hård nedenunder, kan rødderne arbejde sig igennem med tiden. Spirea er der mange varianter af, generelt sunde og robuste. ellers kan du gå med alle de almindelige hækplanter.

Du kommer nok til at vande lidt mere i starten sammenlignet med en hæk der står direkte i jorden.

Fyld til bedene, der ville jeg gå med harpet muld.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis