Affugter iser til.

hejsa 

Ved ikke om det er det rigtige sted, men jeg prøver.

Jeg har en affugter som lige pludselig ikke virker. Det køre som den skal og man kan høre kompressoren starte, men den affugter ikke. Opdagede den var fuld af is på fordamperen somjo kun skulle kunne være et problem hvis der er koldt ( der er 22 grader i rummet ) 

Det sker heletiden og der er ingen filter der er stoppet og den blæser fint ( indtil den er stoppet af is)

Hvad kan der være galt ? Og vil det kunne betale sig at få den lavet ? ( nypris 1400) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg forstår en affugter så er kondensoren styret af en termostat, som holder øje med om der dannes is på den, når dette sker, og det sker med jævne mellemrum på den jeg har, så skruer den lidt ned for blusset, indtil isen er smeltet og så fortætter den. Det der nok er galt med din er at denne afisningsfunktion ikke længere virker, og det kan skyldes noget så simpelt som en termoføler, der har løsnet sig og ikke måler på det sted den skal, eller noget elektronik der er brændt af.
perhans skrev den 03-06-2024 09:51:32

Som jeg forstår en affugter så er kondensoren styret af en termostat, som holder øje med om der dannes is på den, når dette sker, og det sker med jævne mellemrum på den jeg har, så skruer den lidt ned for blusset, indtil isen er smeltet og så fortætter den. Det der nok er galt med din er at denne afisningsfunktion ikke længere virker, og det kan skyldes noget så simpelt som en termoføler, der har løsnet sig og ikke måler på det sted den skal, eller noget elektronik der er brændt af.

Det var også min tanke men der burde bare ikke kunne komme is på når der er 22 grader i rummet for mig bekendt køler den ikke luften så meget ned. Måske 10 grader 

Fro at en affugter virker skal luften køles under rumtemperatur men den skal ikke fryse. Hvis den i følge databladet virker ned til 5 C, vil den kunne køle luften ned til tæt på frysepunktet.

De billigste har ingen regulering, de køler blot nogle grader og er afhængig af at de ikke står for koldt, så de kan fryse til.

Lige for at undgå misforståelser. Affugtere køler luften og varmer den op igen. En affugter vil øge temperaturen i rummet, både på grund af strømforbruget, men også fra kondenseringen af vanddampen.  
GodeVen skrev den 03-06-2024 12:24:57

Fro at en affugter virker skal luften køles under rumtemperatur men den skal ikke fryse. Hvis den i følge databladet virker ned til 5 C, vil den kunne køle luften ned til tæt på frysepunktet.

De billigste har ingen regulering, de køler blot nogle grader og er afhængig af at de ikke står for koldt, så de kan fryse til.

Lige for at undgå misforståelser. Affugtere køler luften og varmer den op igen. En affugter vil øge temperaturen i rummet, både på grund af strømforbruget, men også fra kondenseringen af vanddampen.  

Men det vil sige at selv om den har eller ikke har regulering, så burde den ikke fryse til. 

Og inden den fryser til når den ikke at fjerne noget fugt (vand)

Så det er nok desværre vare en ny 
Kører ventilatoren?
Annonce
GodeVen skrev den 03-06-2024 21:13:58

Kører ventilatoren?

Ja, alt virker som det plejer, bort set fra den ikke fjerner noget fugt (ingen vand i beholder) men i stedet iser til

Kører den på max? Så prøv at starte den op på et lavere niveau.
Kørte på et tidspunkt i autocamper i USA i 35-40 graders varme, og fandt da ud af, at hvis vi startede aircon på fuld kraft, efter at have været væk fra bilen, så isede den til og virkede ikke.
Så var der heldigvis en canadier med mere erfaring end mig, som kunne fortælle mig, at jeg bare skulle starte den med middel køling og efter et stykke tid, kunne jeg så skrue den højere op uden at den så frøs til.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis