Metabo batterier og Slagboremaskine?

Hej derude:)

Jeg skal bruge en ny slagboremaskine på batteri.. Jeg har kigget på metabo, da jeg har en skruemaskine ved dem i forvejen:)
Jeg har en Metabo Ltx, Så jeg kunne godt tænke mig at vide om sådanne batterier er kompatible med de nyere modeller??
Jeg har kigget på disse 2 maskiner:

1: https://www.dorchdanola.dk/600324850.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

2: https://www.dorchdanola.dk/601712850.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Og hvis i har erfaringer, hvad for en er så bedst??

Jeg kiggede også på makita, men så skal jeg jo også have ny lader samt batteri??, og kan det betale sig??

Tusind tak for svar!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har valgt borehammere (i stedet for ubrugelige legetøjs-"slagboremaskiner").
Tillykke med det.  
Men skal det absolut være med batteri? Borehammere er tunge og lidt uhåndterlige, så generne ved et 230 V kabel er ikke ret store.
Og de trækker strøm, op til 1000 W. Enten skal batteriet være temmelig stort, eller du kan kun arbejde nogle minutter.

Metabo... tja, det var en gang tysk, nu er det kinesisk.
Mit mærke er Makita nu om dage.

Husk: slagenergi bør være højere end 2 J.

Hej igen ​, takker for svar!

Jeg skal bruge den ​til at bore i beton væge, og har googlet mig frem til at ovenstående skulle være god.. ​
​Har du et andet bud?? ​Og Jep den skal ​være med batteri:)

Mit budget er ca. 1800 - 2000 kr.

Tak
Jeg har selv lidt i Dewalt. Er især glad for min skruemaskine. Men må nok erkende at der ikke er ret meget “udstyr” i den serie, og at en græstrimmer koster næsten kr. 2000,-.
I dag ville jeg helt sikkert have valgt Makita - det et utroligt stort udvalg de har.
Metabo har været godt, men tror desværre også at deres udvalg er begrænset.

Søren O
Vil du fortsætte med Metabo, så kan du købe den du linkede til for 1500 kr incl porto her. Link

Jeg har en Makita borehammer 18 volt, den er jeg super tilfreds med, men det er jo ret dyrt at skifte til Makita, med nye batterier og lader og boreskruemaskine.

Vil du skifte mærke, så laver Skil har lavet nogle fine maskiner i 20 volt, og til en overkommelig pris, du kan købe en 20 volt borehammer til 568 kr og lader og 2 ah batteri for 299 kr. Skil har fået god omtale på div youtube, som en god hobby maskine.
Bla Harald Nyborg har et godt udvalg til rimelige priser.LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Hej igen. Takker for svar!

Jeg kan godt se at det bliver lidt dyre, med skift til makita, men spørgsmålet er om det er det værd?? Jeg er godt tilfreds med min boremaskine og min sav.. Der begge er af metabo mærket..
Da jeg ikke er så kendt i disse mærker, som jeg tror mange af jer er.. tænker jeg, hvad ville i gøre??

Tak!
Annonce
Hej igen..

Kan man få for mange jules i sit værktøj?? og til almindeligt hobby brug og ophænging af billeder hvor mange jules skal man så gå efter??

tak
MattiB skrev den 02-06-2024 21:01:10

Hej igen..

Kan man få for mange jules i sit værktøj?? og til almindeligt hobby brug og ophænging af billeder hvor mange jules skal man så gå efter??

tak

Nej. Men man have for få 2 J (Joule) er minimum for en borehammer.

Det lyder næsten som om du er bange for ordentligt værktøj. Men det man river vægge i stykker med er skrammelværktøj som ikke magter opgaven.
Om maskinen har 2 J eller 3 J er ligegyldigt, du styrer selv hvor hårdt den tager fat (= hvor hårdt du trykker).
Men en maskine med for lille slagkraft "plører" rundt i stedet for at lave et pænt hul.

Jeg har ofte set borehammere brugt forkert. Den størst fejl er at lade maskinen køre mens den bliver trykket mod væggen.
I beton er den rigtige metode:
1 - slå en kørnerprik med en krftig kørner
2 - sæt borspidsen mod kørnerprikken og ret maskinen ind vandret/lodret
3 - Pres hårdt mod maskinen, gerne med hjælp fra skulderen
4 - start borehammeren
Du vil få en "aha-oplevelse" du ikke kan forestille dig.

Proceduren er den samme i mursten, men uden slag.

Hvilke type beton skal du bore i, måske du kan nøjes med en slagboremaskine, jeg har en Makita akku boremaskine med slag, den bore uden problemer et 10 mm hul igennem  en 60 mm tyk haveflise. (det var med et Irwin murbor)

Men i beton element byggeri dur slagboremaskinen  ikke.

Jeg har en Makita akku borehammer der slår 2,0 J  og en 230 volt borehammer der slår 2,4 J med små bor op til 16 mm kan jeg ikke rigtig mærke forskel.
Borede et 12 mm hul i en stor kampesten sidste år, der brugte jeg akku borehammeren på 2,0J det tog ingen tid at bore 50 mm ned. (til et ekspansions anker til et løfteøje så stenen kunne løftes med et treben)

Du kan ikke ødelægge beton ved at bore med en borehammer, bare giv den tid til at arbejde, og brug et bor der er i orden.
Men til mursten bryder jeg mig ikke om at bruge en borehammer, her bruger jeg slagboremaskine, eller helt uden slag.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis