Må jeg selv tilslutte emhætte?

Jeg har købt en frithængende emhætte, der skal monteres. 

Den skal monteres i et lampested. Se vedhæftet billede. 

Må jeg selv installere emhætten? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej desværre.
Man må selv tilslutte en lampe i et fast tilslutningssted, men ikke en enfaset (eller flere faset) brugsgenstand.
Det er nu ikke mere kompliceret at montere en emhætte end en lampe.
SIK har en række udmærkede vejledninger om hvad man selv må.
Det er en af de ting man ikke skal spørge om. Hvis du får isolerigs kappen op under aflastnings klemmen, montere de 2 ledninger i henh.v. N og L og får dæksel på så er der ingen der kan bevise hvem der har monteret det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg var af den opfattelse at eludstyr af metal i et køkken skulle jordforbindes.
Medmindre jeg tager fejl er ‘hætten’ på den viste emhætte af metal?
Men måske tager jeg fejl i mit første udsagn?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Emhætten kan jo være dobbeltisoleret og må/kan så forbindes til jord. 

fase
Johnlarsen. Din opfattelse med at at alt elidstyr i et køkken skal jordforbindes er ikke helt ved siden af men som fabrik skriver er emhætten sikkert dobbeltlisoleret dvs adskilt fra elektriske dele.  På stort set alle køkken maskiner er der monteret en stikprop af typen schuko som IKKE giver en jordforbindelse i en "dansk" stikkontakt. så efter min mening burder det efterhånden være lovpligtige at have schukostikkontakter i et køkken.... det er der blot ikke mange der tænker ovet
Annonce
mfrost skrev den 02-06-2024 11:02:48

Johnlarsen. Din opfattelse med at at alt elidstyr i et køkken skal jordforbindes er ikke helt ved siden af men som fabrik skriver er emhætten sikkert dobbeltlisoleret dvs adskilt fra elektriske dele.  På stort set alle køkken maskiner er der monteret en stikprop af typen schuko som IKKE giver en jordforbindelse i en "dansk" stikkontakt. så efter min mening burder det efterhånden være lovpligtige at have schukostikkontakter i et køkken.... det er der blot ikke mange der tænker ovet

En Schuko-adapter koster lige omkring 30,-. Så problemet er efter min mening ikke prisen, men at mange Ikke ved noget om det, og at adapteren naturligvis fylder.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis det er min beskrivelse af 2 ledninger så beklager jeg. Der kan også være en jordleder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 02-06-2024 08:25:06

Emhætten kan jo være dobbeltisoleret og må/kan så forbindes til jord. 

Der mangler et ikke. Der skal stå "Emhætten kan jo  være dobbeltisoleret og må/kan så ikke forbindes til jord."

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis