Vespa 2 takt scooter kører varm

Hej med jer. Har købt en Vespa LX 50 2 takt der ikke har kørt i 2 år. Den har fået frisk benzin på og renset karburatoren. Alligevel kører den varm. Jeg har prøvet at spraye bremserens på karburatoren når sen står i tomgang, og her ændre rpm sig, så kan konkludere at den suger falsk luft.
Jeg tænker et nyt sæt pakninger kan gøre det, men overvejer også en ny karb. Kan en karburator blive slidt andre steder en i pakningerne?
Alle råd er meget velkomne

God weekend

Frederik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har den fået frisk to-takts olie også. Det er anbefalelsesværdigt.

Du skal finde ud af, hvor den tager falsk luft ind. Det kan være ved gummiflangen ved karburatoren etc. Det skal bringes i orden, ellers kommer den ikke til at køre rigtig godt.

At den kører varm tyder på. at er noget galt med kølingen. Der kan være snavs i blæserhjulet, eller på ribberne på cylinderen. Af med skjoldene og se efter og gør det rent. det er vigtigt, at blæseren har fri adgang til luft, og at den kan komme af med det hen over ribberne på cylinderen. 

Har sælger fortalt dig, hvorfor den har stået stille i to år?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Står tændingen rigtig?
 Den har fået frisk benzin på og renset karburatoren. Alligevel kører den varm. Jeg har prøvet at spraye bremserens på karburatoren når sen står i tomgang, og her ændre rpm sig, så kan konkludere at den suger falsk luft.
Frisk benzin? Du mener vel frisk olieblandet benzin.

fase
Det der kan få en totakter varm er bl.a for mager blanding, hvilke hænger godt sammen med utætheder.
På alm. scootere sidder en tomgangsdyse og en fast dyse ned mod svømmerhuset. Sidst nævnte findes i forsk. størrelser, så prøv evt. med en større. Tegn på 4-taktning er for mager blanding.( som en kædesav ), - når fuldgas er på plads, stiller du tomgangsdysen og evt. ditto luftskrue. Ustabil eller rullende tomgang er tegn på utætheder og kan ikke stilles stabilt før den er helt.
En anden ting er din udstødning, der skal være hul igennem, men ikke mere end opgivet. 

S. Fabrin skrev den 01-06-2024 13:19:41
Frisk benzin? Du mener vel frisk olieblandet benzin.

Næh, den har SVJV separat olietilførsel. Men den skal selvfølgelig også være fyldt med frisk olie.

Tak for jeres svar.

Det bliver en ny karburator. Den havde stået stille da den ikke kunne køre, så købte den billigt af samme årsag. Viste sig at være sikringen til batteriet, så det var heldigvis en nem opgave.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis