Hjælp til justering af fjedre på vippeport

Hej alle.
Jeg har invisteret i en garageportåbner til min ældre vippeport.
Jeg har fået den udfordring at de 2 fjedre der sidder på hver side af porten, er strammet for meget, og derved kan garageportåbneren ikke trække porten ordentlig op og i (Der ved kan man ikke lave en korrekt programmering af garageportåbneren)
Er der nogen herinde der ved hvordan jeg justerer disse fjedre, så de ikke er spændt så meget/hårdt?
Jeg ER med på at der er en hvis risiko ved at arbejde med disse fjedre, og det selvfølgelig skal gøres når porten står åben, og fjedrene ikke er spændt.
Der sidder en skrue nederst, er det denne jeg skal skrue på, eller hvordan justerer man fjedrene, så porten ikke går så stram? I så fald, urets retning eller omvendt? Kan man risikere at løsne skruen så meget, at den går helt af fjedren?
Håber på lidt hjælp
Med venlig hilsen
Jakob
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder en møtrik under vinkel beslaget nederst. Den kan du løsne, altså så gevind enden uden for møtrik bliver mindre. Det er dog minimal hvad indvirkning det har på fjederen hvis der kun er et par cm tilbage. Du kan nemt se når gevind er ved at forsvinde op i møtrik.
Det som har størst indvirkning er fjederens fastspænding i det aflange hul øverst på fjederen. 
Hvis du laver trækarmen kortere (nedad som det står nu), så har fjederen ikke så meget fat i porten, ligesom det er vanskeligere at løsne en stor boltmed an kort nøgle.. 
Porten skal åbnes så fjeder er slap. Så løsner og flytter du bolten 1 - 2  cm opad ( ved åben port) 
Så prøver du det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
1000 TAK for svar!
Der er på denne model ikke noget aflangt hul, men 3 huller. Pt er den monteret i midterste hul.
Hvis jeg åbner porten, (så fjeder er slap), så må jeg skulle rykke det til øverste hul. Og så bør fjedren ikke tage så meget ved?

Mvh Jakob
Det er korrekt. Altså så fjeder får fat nærmere omdrejnings punkt på arm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis