Hjælp til utæt samling

Hej alle,
Efter sigende skal man jo ikke komme pakgarn og salve på, når man forbinder et kobberrør med klemring. For at være på den helt sikre side, så kom jeg det alligevel på, men bliver nu i tvivl, for lige så snart som vandvarmeren er ved at være fyldt, så kommer der vand ud nede ved klemringen.
Det virker heller ikke som om klemringen bider i kobberrøret. Er det fordi der simpelthen ikke bliver spændt nok eller kan det være på grund af pakgarnet. Der er ca. 1 cm fra toppen af klemringen op til toppen af røret.  På trods af at jeg to gange har afmonteret den omløber, så falder ringen stadig ned og har ikke bidt sig fast. 

Vandtilslutningen og overløbet er lavet ligesådan, men de er fint tætte. 

/Inger

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der monteret støttebøsning?
Pakgarnet gør du ikke kan trække skæreringen op i konusen, så fjern pakgarn og salve på alle dine skæreringsfittings.

Selvbygger med stort S. 
Jeg ser ikke noget forkert pak garn på billedet. Der skal pakkes på gevind fra vandvarmer og ned i overgangs fittings, men der skal ikke være pak garn ved klemring.
Jeg ville spænde omløber noget hårdere så den kommer til at klemme mere på ringen. 
Hvis omløber går i mod kanten på fittings inden den er spændt ordentlig så passer det ikke sammen.
Jeg ser at der er lavet en ulovlig afgang fra sikkerheds ventil. Denne er 3/4" og må ikke reduceres, Der skal også være synlig afløb. 
Det fittings du har under sikkerheds ventil tages væk og erstattes af en lille tragt som stikker ned i afløbs røret. Så kan det opfange de dråber som kommer under opvarmning, men sikkerheds ventil kan komme af med meget vand hvis uheldet skulle være ude, og vandvarmer går amok. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 31-05-2024 17:21:16

Jeg ser ikke noget forkert pak garn på billedet. Der skal pakkes på gevind fra vandvarmer og ned i overgangs fittings, men der skal ikke være pak garn ved klemring.
Jeg ville spænde omløber noget hårdere så den kommer til at klemme mere på ringen.
Hvis omløber går i mod kanten på fittings inden den er spændt ordentlig så passer det ikke sammen.
Jeg ser at der er lavet en ulovlig afgang fra sikkerheds ventil. Denne er 3/4" og må ikke reduceres, Der skal også være synlig afløb.
Det fittings du har under sikkerheds ventil tages væk og erstattes af en lille tragt som stikker ned i afløbs røret. Så kan det opfange de dråber som kommer under opvarmning, men sikkerheds ventil kan komme af med meget vand hvis uheldet skulle være ude, og vandvarmer går amok. . 

Hvad jeg havde af pakgarn ved varmtvandsafgangen med klemring er nu fjernet og problemet har ændret karakter til at det nu holder, men er begyndt at dryppe ved sikkerhedsventilen (se billede).  Når jeg lukker for vandet og letter trykket via sikkerhedsventilen, så stopper det, men når jeg så sætter tryk på igen, så starter det med det samme på at dryppe igen.

Som information kan jeg nævne, at det er en gammel VVS installation, som jeg ikke har villet ændre på, for jeg har udskiftet en gammel Metro vandvarmer med en ny Metro vandvarmer og derfor er der ikke blevet ændret på rørene - heller ikke fra sikkerhedsventilen. Røret der ses på billedet er direkte forbundet til afløbet, hvor jeg kan se vandet når jeg tester sikkerhedsventilen. 

/Inger

Du bliver nødt til at afmontere sikkerhedsventilen og pakke samlingen om (med pakgarn og salve).

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 31-05-2024 19:01:31

Du bliver nødt til at afmontere sikkerhedsventilen og pakke samlingen om (med pakgarn og salve).

Også når der er o-ring i?

/Inger

Når nu O ring metoden ikke virker så er det pak garn og salve. Det virker hver gang og kan slutte i alle stillinger.
Jeg har set i anden tråd at det er en ældre installation, men derfor er de afgang fra sikkerheds ventil alligevel ikke lovlig. Man kan altid gradbøje risiko, og her ved en el-vandvarmer er risiko ret lille.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 31-05-2024 20:12:48

Når nu O ring metoden ikke virker så er det pak garn og salve. Det virker hver gang og kan slutte i alle stillinger.
Jeg har set i anden tråd at det er en ældre installation, men derfor er de afgang fra sikkerheds ventil alligevel ikke lovlig. Man kan altid gradbøje risiko, og her ved en el-vandvarmer er risiko ret lille.  

Tak for det 👍 Da jeg skilte skidtet ad, så fandt jeg et ganske lille fragment fra jeg havde forkortet røret. Efter at have fjernet det samt remonteret med pakgarn og salve, så ser det ud til at være tæt. Nu vil jeg sove med krydsede fingre og håbe, at det ser lige så fint ud i morgen 😊

/Inger

Tusind tak for alt input og gode råd. Det er stadig et virkelig fantastisk forum, det her, med utroligt mange hjælpsomme mennesker 😊 Det ser heldigvis ud til at mit problem er løst takket være nogen af alle de gode råd, jeg har fået her. 

Søren O skrev den 31-05-2024 19:01:31

Tak for det. Det viste sig at der lå et lille fragment kobberrør i sikkerhedsventilen fra da jeg havde skåret rørene. Nu er det samlet med pakgarn og salve og ser ud til at være tæt. Nu håber jeg, atdet ser lige så godt ud i morgen 😊

/Inger

Tusind tak for alt input og gode råd. Det er stadig et virkelig fantastisk forum, det her, med utroligt mange hjælpsomme mennesker 😊 Det ser heldigvis ud til at mit problem er løst takket være nogen af alle de gode råd, jeg har fået her.

/Inger

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis