Lufttilførsel brændeovn under fundament

Hej,

Vedrørende sommerhusprojekt. Jeg opdager at lufttilførsel til brændeovn er vigtigt. Især hvis man skal have Genvex varmegenindvinding, hvilket jeg skal have.

Jeg har læst at det skal ind gennem fundamentet. Mit spørgsmål er om nogen har viden eller erfaringer med om der er noget i vejen for at grave det ned under randfundamentet. Jeg satser på at det er 10 cm rør der skal i.

Mvh Alexsiw
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo fuldstændig ligegyldigt hvordan der kommer luft til ilden, bare den kommer. At få den udefra sikrer at der ikke bliver undertryk i rummet, hvilket ville gøre at aftræk til skorsten bliver svært = røg indvendig i huset.
Der skal være, ligesom i skorstenen, tilstrækkelig lysning i lufttilførslen. Og hvis du graver den nedad udefra skal du naturligvis være sikker på at den ikke blokeres af vand.
Jeg synes 10 cm lyder lidt tyndt, og mener arealet skal være tæt på skorstenens(selv om jeg godt ved den opvarmede luft i skorstenen fylder lidt mere)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for dit svar John. Jeg har ikke tænkt over grundvandshøjde der står højt her i 3300 området. 

Jeg tænker at det sikkert er en god ide med dobbelt rør må lige overveje hvad jeg gør. Jeg tager gerne imod råd og erfaringer. 
Bare en tanke. Mon ikke det vil være en god ide at sætte luftspjæld på lufttilførslen så ovn + skorsten ikke trækker unødig varme ud, når brændeovnen ikke er i brug.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Herligt. Jeg overvejer jeres gode indlæg og luftspjæld lyder som en god ide.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis