Bordrundsav som sliberondel

Jeg har en DeWalt bordrundsav (DWE7492) og fik den ide, at den måtte kunne bruges som sliberundel . Til det formål har jeg lavet en skive af krydsfiner til at montere i stedet for en klinge. Intet problem. Men den roterer jo alt, alt for hurtigt (4800 omdr).
Så mit spørgsmål er: Er det overhovedet muligt at hastighedsregulere motoren (og kan den i givet fald tage skade af det)?

mvh ​Bjørn A
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke gøre det, ud fra 2 årsager.
1. Som du selv skriver er hastigheden alt for stor. Skal du til at regulere hastigheden (frekvensomformer) koster det langt mere end at købe en maskine til formålet.
2. Du risikere at "trykke" akslen skæv, så saven ikke længere saver lige i forhold til land og "mitre slots", og så forsvinder ideen med at bruge en rundsav  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hejsa
Mit bedste svar er: find en lille synkron motor i stedet, der kører ex. 1400 rpm. 
Vil du lege videre, kan du indsætte en begrænser fra Temu e.l og forsøge med den, men de anvendes primært på ventilatorer, støvsugere mv. fordi momentet begrænses kraftigt, men med en propel vil hastigheden blot kunne dæmpes efter belastning. De begrænser/forskyder blot sinus kurven og giver din sav en hakkende gang. Jeg har prøvet nedenstående ifb. startstrøms begrænsning, men er langt fra optimalt, plus når du starter din sav, skal strømmen sluttes FØR din begrænser, ( serielt ) - såehh...  LINK

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis