Betontagsten

Efter at have søgt på forskellige fora om holdbarheden af betontagsten, søger jeg praktiske erfaringer med hensyn til holdbarheden inden udskiftning af betontagsten.
Altså er der nogen, der har praktisk erfaring med holdbarheden af betontagsten. Det drejer sig om ca. 1500 m2.
S. Fabrin

fase
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bor i et vænge hvor der er 10 huse bygget for 25 år siden. Ni er med betontagsten, et er med tegl. Det med tegltag har en del skader i tagstenen. Jeg kan ikke ødelagte betontagsten, men enkelte huse har sten, der ligger skævt.

Vænget ligger i et større bebygget område med over 500 huse. Hvor de er omkring 40-50 år gamle.  Alle med enten beton- eller tegltag. Det er sjældent, jeg ser huse, der får udskiftet tag. Når jeg opdager at de har fået taget pillet ned, skal jeg ikke kunne sige om, det var den ene eller anden type.

Da jeg byggede, var der folk der fortalte mig, at det var forkert af mig at få et tag af betonsten. Men nu har jeg ikke fortrudt. Jeg tror ikke at det er stenenes skyld, hvis det skal udskiftes inden det bliver 50 år.

Indtil jeg læste mængden i sidste linje, ville jeg have skrevet merprisen på rigtige tegl er så ubetydelig at det aldrig kan svare sige at bruge betontegl. Er det Lechenborg du skal lægge tag på?

Levetiden på de nyeste produkter er umulig at svare på, men forvent mindst 40 år, men vil allerede om 10 år se gamle ud pga. begroninger.

Selvbygger med stort S. 
Mener at huske at materialeprisen til tegl udgør max. 25% af omkostningen i forhold til total prisen med lave taget.
Håndværkere er dyre !
Jeg kender nogle der købte gammelt hus i 52. Der var en del vedligeholdelse, og de talte også om at udskifte taget. Det endte med at de byggede helt nyt hus. Det gamle hus blev solgt, og beton tagstenene ligger der endnu.

Søren O
Superdiy skrev den 30-05-2024 13:41:43

Indtil jeg læste mængden i sidste linje, ville jeg have skrevet merprisen på rigtige tegl er så ubetydelig at det aldrig kan svare sige at bruge betontegl. Er det Lechenborg du skal lægge tag på?

Levetiden på de nyeste produkter er umulig at svare på, men forvent mindst 40 år, men vil allerede om 10 år se gamle ud pga. begroninger.

Nej det er ikke Lerchenborg, men en mindre boligforening med flere huse opført i 1984. så de 40 år er overskredet. Hvis taget kan holde i f.eks. 60 år, kan der måske spares et par mill. op til udskiftning af taget.

Søren, hvis tagstenene er af beton og stadig er brugbare behøver jeg ikke bekymre mig om taget, der, hvis jeg læser dit indlæg rigtigt, er godt 70 år gammelt.
Gode ven, din beskrivelse tyder også på at betontagsten kan holde i mere end 50 år, som Bolius angiver som levetiden for betontagsten.

fase
Annonce
De tagsten jeg henviser til var allerede gamle i 1952.

Søren O
Vores er fra 1978, men er vurderet til 10-15 mere mindst. Det sagde tømrerne da de skifte et par tegl ifbm en stormskade 
Hvornår begyndte man egentligt med tagsten i beton?

Levetiden er nok afhængig af betonblanding og andre forhold. Jeg ville undersøge, hvor mange sten der er forvitrede eller ødelagte efter 40 år. Hvis det er under 1% skal det nok holde 20 år mere. Hvis det er 10%, holder det næppe ret lang tid.  
Jeg søgte på det, da jeg havde på fornemmelsen at beton tagsten først kom i 80'erne. Huse bygget i 60'erne og 70'erne var meget ofte med eternittag, huse før det, var som regel med tegl.

IBF er startet med beton tagsten omkring 1980, men beton tagsten er en langt ældre opfindelse. IBF skriver ikke at de var de første i Danmark, så måske var der andre. Det var næppe et produkt, man dengang importerede i stor stil.

Pointen er, at jeg tror det meget få, der har erfaring med betontag fra før 1980.
GodeVen skrev den 31-05-2024 13:33:35

Jeg søgte på det, da jeg havde på fornemmelsen at beton tagsten først kom i 80'erne. Huse bygget i 60'erne og 70'erne var meget ofte med eternittag, huse før det, var som regel med tegl.

IBF er startet med beton tagsten omkring 1980, men beton tagsten er en langt ældre opfindelse. IBF skriver ikke at de var de første i Danmark, så måske var der andre. Det er næppe et produkt, man dengang importerede i stor stil.

Pointen er, at jeg tror det meget få, der har erfaring med betontag fra før 1980.

Man brugte også betontegl i 1910, så det har eksisteret længe. I gamle dage var det meget normalt at den lokale murer støbte betontegl hjemme på værkstedet når der om vinteren ikke var andet arbejde.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis