hybridbil Peugeot 508 fra 2021

Det autoriserede værksted vil ved 3-års eftersynet udskifte 12v akkumulatoren iht vedligeholdelsesplanen.  Mine batterier plejer at holde 5-6 år, .og det nu 3 år gamle batteri har ikke vist svaghedstegn.
Mit kørselsbehov er sådan, at bilen stort set kun kører på el fra hjemmeladeren, men værkstedet vil alligevel hvert år udskifte motorolien, selvom bilens benzinmotor kun arbejder sjældent.

Jeg er ikke glad for unødvendige udgifter, så mon dette vidende forum  kan anbefale, at jeg undlader at skifte akku og motorolie - og modstår værkstedets milde pres...... ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis batteriet virker som det skal, så bør du insistere på at det ikke skiftes. Motorolie er en anden sag, da den bliver træg med tiden uanset om motoren bruges eller ej. Personligt har jeg ingen problemer med kun at få skiftet motorolie hvert andet år, men min bil er så også af ældre dato.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg kender ikke den nævnte hybrid bil, men mange ældre el-biler (5-10 år), har problemer med opladning af 12V batteri. Hvis Peugeot anbefaler udskiftning efter 3 år, har det nok en grund.

Motorolie har en begrænset levetid. Tidligere sagde man udskift hvert år, ligegyldigt hvor lidt den havde kørt. Nu er det almindeligt med 2 år mellem olieskift. Det er første gang jeg hører 3 år. Så i mine øre lyder det som lang tid.

Uden at kende mærke og model, vil jeg sige at de skal have gode argumenter for at udskifte akkumulatoren.
Men motorolie har det ligesom madvarer, uanset om du bruger/spiser forældes de.
Husk iøvrigt at hvis du vælger at få udskiftet akkumulatoren, eller hvadsomhelst andet, så kan du vælge at få de, måske, defekte udleveret. Det er jo dine.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu står der olieskift hvert år i den trådstarters første indlæg, så går ud fra at det er gjort.
Vil du have at servicebogen er korrekt udfyldt, er du nok nødt til at lade dem skifte batteriet iht. serviceskemaet.

Søren O
Hvis den er ude over garantiperioden, undlader du bare at skifte batteriet.
Det er jo også klima skadeligt med unødvendigt forbrug.

Elektronikteknikeren
Annonce
tak for Jeres ulejlighed 😊
Gregeren skrev den 30-05-2024 18:33:00

Hvis den er ude over garantiperioden, undlader du bare at skifte batteriet.
Det er jo også klima skadeligt med unødvendigt forbrug.

Det kan skade brugtvognsprisen at der ikke er udført korrekte anbefalede serviceeftersyn(værkstedet vil jo nok ikke give det sædvanlige ok-stempel) 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis