Tændspole def?

Hejsa
På vores åbne genbrugsplads, stod en stort set ny 16" / 45cc Power Craft kædesav, som jeg tog med - ikke at jeg mangler, men kunne være en hjælp til den unge familie. Maskinen ser ud som aldrig startet , dog sikkert forsøgt. Checkede som første tændrør, som nyt - men der er ikke tænding. Følgende udført: kopplet start/stop fra hvis denne kortslutter, ohm' et primær/sekundær på spole, som ser ok ud ( analog elektrikker meter ) .
Der er et lille klem på tændrørs kablet, men forbindelsen er målbar. 4 andre tændrør prøvet, med samme resultat. Tænker nu 2 muligheder - reduceret forbindelse i kablet med tryk eller en spole som måler ok, men ikke leverer. Nogen med et bud - hvad skal en sek./primær spolemåling vise ca. 
PFT Carsten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at frakoble ledningen til stop knappen, helst på tændspolen hvis det er muligt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tændspolen måler du med Ohmmåling for at se, om der er afbrydelse i tændspolen. Når du har målt en modstandsværdi i begge sider af spolen og ingen viste uendelig, kunne du prøve at sætte en impuls fra et batteri til primæren på tændspolen og se om der er gnist på tændrøret. Både primær og sekundær har en fælles forbindelse, der er stel. 

fase
Motoriserede kædesave har normalt ikke batteri, så der er næppe en primær og en sekundær vikling. Normalt er det blot spolens placering i forhold til svinghjulet, der bestemmer tændingstidspunktet.

Det der her kaldes primær, er nok blot en vinding, der kan "kortslutte" spolens magnetfelt. Det ændrer ikke ved at ingen af spolerne må være kortsluttede. På højspændingssiden skal modstanden nok være nogle kohm, mens den skal være betydeligt lavere på den anden vikling. Jeg vil ikke anbefale at man tilslutter et batteri.
GodeVen skrev den 30-05-2024 15:43:23

Motoriserede kædesave har normalt ikke batteri, så der er næppe en primær og en sekundær vikling. Normalt er det blot spolens placering i forhold til svinghjulet, der bestemmer tændingstidspunktet.

Det der her kaldes primær, er nok blot en vinding, der kan "kortslutte" spolens magnetfelt. Det ændrer ikke ved at ingen af spolerne må være kortsluttede. På højspændingssiden skal modstanden nok være nogle kohm, mens den skal være betydeligt lavere på den anden vikling. Jeg vil ikke anbefale at man tilslutter et batteri.
Takker - også fra I andre - korrekt som du siger - forskellen ml.sek./primær ligner noget i retning af 1-5 mht. modstand, jeg mener dog stopknappen bør blokere for induktion i primærspolen, ​så al kortslutning her vil resultere i 0 gnist.
Den ​er så afmonteret direkte på spolen. ( sidder med et spadestik ) Så enten tændrørsledning/hætte eller afbrændt spole.?
Leger videre efter arb. 

Når jeg skriver om at tilslutte et batteri, mener jeg at sende en impuls fra et batteri selvfølgelig ikke en konstant spænding.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 30-05-2024 21:29:27

Når jeg skriver om at tilslutte et batteri, mener jeg at sende en impuls fra et batteri selvfølgelig ikke en konstant spænding.

Der er 2 ledninger fra en sådan spole, en stop og selve tændrørskablet - mener du at sende en svag strøm ind via stop ledning?
Denne SPOLE ​ligner til forveksling ​..

Når du har målt ohm, har du sendt en svag strøm igennem stop-viklingen, det kan den godt tåle. Hvis du sætter en 12V akkumulator til risikerer du at brænde vindingen  af. Den er ikke konstrueret til det. Jeg kan ikke anbefale at du tilslutter den direkte til et batteri. Både fordi du kan ødelægge tændspolen og fordi du ikke kan konkludere noget ud fra det.

I en traditionel tændspole med primær vinding, tilsluttes den til et batteri via en afbryder (knikser). Når strømmen i spolen afbrydes, vil magnetfeltet i spolen forsvinde og samtidig med drive spændingen på sekundær siden op, så der kan springe en gnist. Men det er ikke det du har.

Tændspolen skal side så tæt på svinghjulets magneter som muligt. Hvis der er justeringsmuligheder, justerer du den så langt ud som muligt, uden at den støder på. Kommer du ikke videre med det, ville jeg prøve med en ny spole.
GodeVen skrev den 31-05-2024 08:36:09

Når du har målt ohm, har du sendt en svag strøm igennem stop-viklingen, det kan den godt tåle. Hvis du sætter en 12V akkumulator til risikerer du at brænde vindingen  af. Den er ikke konstrueret til det. Jeg kan ikke anbefale at du tilslutter den direkte til et batteri. Både fordi du kan ødelægge tændspolen og fordi du ikke kan konkludere noget ud fra det.

I en traditionel tændspole med primær vinding, tilsluttes den til et batteri via en afbryder (knikser). Når strømmen i spolen afbrydes, vil magnetfeltet i spolen forsvinde og samtidig med drive spændingen på sekundær siden op, så der kan springe en gnist. Men det er ikke det du har.

Tændspolen skal side så tæt på svinghjulets magneter som muligt. Hvis der er justeringsmuligheder, justerer du den så langt ud som muligt, uden at den støder på. Kommer du ikke videre med det, ville jeg prøve med en ny spole.
Den er jeg med på - som Fabrin mener jeg dog blot et 1,5v batteri, men dropper det efter din anvisning.
Foreløbig tak. 

Der vil næppe ske skade med et 1,5 volt, men du kan ikke konkludere noget ud fra det. Hvis der ikke kommer gnist, når du afbryder batteriet, fortæller ​det intet om tændspolen.
Kan du se hvordan det er sat sammen.
Er det som på en plæneklipper hvor det er en magnet i svinghjulet der sammen med tændspolen frembringer en gnist. Så tjek at spolen sidder så tæt på svinghjulet som muligt..

Eller er der noget elektronik der sender impuls til tændspolen. (eller er det hele indbygget i tændspolen)

Eller er den den gammeldags type med en strømspole og platiner samt kondensator, der giver impuls til tændspolen.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis