Udskiftning af vandvarmer

Jeg har haft en god gammel Metro vandvarmer, som lige er stået af. Den holdt 36 år 😊!!!!
Derfor har jeg købt en ny Metro vandvarmer for at erstatte den gamle. På grund af sikkerhedsaggregatet kræver det dog en del tilpasning af de lodrette rør. Ville det ikke være nemmere at skære alle rørene på den vandrette del (se billeder) og bruge flexslanger til at tilslutte sikkerhedsaggregatet, så jeg undgår alle tilpasninger?

/Inger

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på om du kan skifte ud uden af ændre på rørene. Hvis afstanden imellem rørene er det samme - så kan du evt. skære rørene af og bruge kompressionsfitting til at samle med.
Personlig ville jeg skifte alle kobberrør ud med PEX slanger og bruge PEX-fittings.
Thomas_Mygind skrev den 29-05-2024 21:17:39

Det kommer an på om du kan skifte ud uden af ændre på rørene. Hvis afstanden imellem rørene er det samme - så kan du evt. skære rørene af og bruge kompressionsfitting til at samle med.
Personlig ville jeg skifte alle kobberrør ud med PEX slanger og bruge PEX-fittings.

Tak for input. Jeg fik nok ikke sagt særlig tydeligt at pga. sikkerhedsagregatet, så kommer jeg meget langt ned på det ene af rørene og kan være i tvivl om hvorvidt der vil være nok rør til montering. Det vil desværre ikke ikke være en mulghed at skifte alle kobberrør, for de er skjulte og jeg kender ikke installationen af dem. 

/Inger

Hvis du vil have det til at ligne det det er - hjemmegjort, så forbinder du bare med slanger. Jeg ville bruge det eksisterende, og så lave nødvendig tilpasning i samme materialer.

Søren O
Søren O skrev den 29-05-2024 21:41:00

Hvis du vil have det til at ligne det det er - hjemmegjort, så forbinder du bare med slanger. Jeg ville bruge det eksisterende, og så lave nødvendig tilpasning i samme materialer.

Tak for input. Nu sidder den inde i et skab, så det bliver ikke rigtig synligt, men jeg kan godt se hvad du mener. Funktionelt set tænker jeg ikke at det vil gøre den store forskel om det er rør eller slanger. 

/Inger

Sjov med de folk som går meget op i om det ser hjemmegjort ud eller det ligner at VVS'eren brugte pressfitting og Alupex. Tror mest det er VVS'erne der synes at et fyrrum ser godt ud. Min kone synes aldrig at gæsterne skal ud i fyrrummet, da det er et grimt rum under alle omstændigheder.

Jeg har desværre set så meget professionelt VVS-biks at jeg er meget mere glad for at lave det selv. Og så kan jeg også godt lide hvis jeg selv har muligheden for at reparerer noget VVS - så hvis en VVS'er har været på besøg og har brugt Alupex og pressfittings - så kan jeg ikke afhælpe nogen problemer (Utætte fitting, stoppede rør, kontraventiler der vender forkert...). 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis