Pudse lecablokke under terræn

Vi har fået blændet en døråbning med lecablokke ifm. nedrivning af en betonterrasse med kælder. Nu skal hullet dækkes til, men jeg tænker, at lecablokkene skal pudses op først, så de ikke suger vand til sig. Jeg har ikke den store (som i stort set ingen) erfaring med murerarbejde, så jeg vil sætte pris på nogle gode råd  
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb noget sokkelpuds til at pudse lecablokkene med. Det samme kan du bruge til at lukke hullerne efter den nedrevne mur med.

fase
Ok, tak for svar. Er det nødvendigt at bruge noget armeringsnet mellem lecablokkene og soklen, så der ikke kommer en svindrevne, hvor vandet kan komme ind? 
Du hugger muren til hvor den gamle mur var, så der ikke er noget der stikker ud over sokkel overfladen. 
Så rydder du op, så der er helt rent under muren. På den måde kan du genbruge den mørtel som falder ned. 
1. Så fugter muren med vand. 
2. Trække pudslag på. Der skal svedes når man trækker pudslag på. Mørtel lægges på pudsebræt, Denne stødes let imod muren så mørtel kommer imod muren. Så trækkes pudsebræt opad med en god tryk på brættet. Her falder så en del af mørtelen ned, men det er vigtig med noget pres da mørtel skal trænge ind i alle porer i muren. Ned langs kanten imellem sokkel og leca, presser du særlig ved at kører med spidsen af murerske. 
Når du på den måde har fået et tyndt lag over det hele trækker du mere på, i et lidt for tykt lag. 
3. Holde en retskinne ( Lige bræt, vaterpas eller lignende ) vandret imod sokkel i begge sider og trække denne opad med zigzag bevægelser på sådan en måde at der kommer til at afsættes lidt / noget puds på brættet. Det tømmer du tilbage i din mørtelspand sammen med det du samler op fra bunden. Hvis der er områder hvor du ikke kan se zigzag striber, så er der her for lidt pudslag, og det udfyldes og du kører igen med brættet nede fra og op. 
Det kan du kun gøre på den øverste del. I venstre side bruger du så den øverste lige del til at lave en leder lodret nedad. Igen med retskinne. 
Så har du denne leder til at styre den nederste del. 
4. Nu kan du sikkert tage en kop kaffe medens mørtel sætter sig. Ellerudfylde mur hullet først. Hvis du sætter en finger på og denne synker i med det samme så er det for tidlig at gå videre, er der lidt modstand så næste trin.
5. Nu har du en meget lige flade som kun skal pudses for at blive glat. Her bruger du et ca. 30 cm pudsebræt og kører rundt i cirkel bevægelser med lidt tryk ind ad. På den måde glatter du den allerede lige flade over. Skulle der være et lille hul fyldes den med en klat og du pudser over med det samme.
 Er du kommet for tidlig så ødelægger pudsebræt den lige flade eller mørtel hænger ved pudsebræt. 
Er du kommet for sent kan det være en hjælp at spray vand på pudsebræt en gang imellem eller lidt på væggen. 
Der skal bare pudses omhyggelig i sammen føjningen. Jeg mener ikke det er nødvendig med net der.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for den udførlige guide, Erik! Et opfølgende spørgsmål: Skal jeg lade den lodrette kant på kældervæggen ved overgangen til lecablokkene være "skarp", eller bør jeg hugge den af i en vinkel, så pudslaget har en større overflade at hæfte på i overgangen?
Godt spørgsmål. Jeg tror du skal hugge den af, da der måske er lidt maling rester som pudslaget ikke er god til at hæfte sammen med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 30-05-2024 09:36:27

Godt spørgsmål. Jeg tror du skal hugge den af, da der måske er lidt maling rester som pudslaget ikke er god til at hæfte sammen med. 

Super. Mange tak  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også