je_ns skrev den 29-05-2024 10:51:59
Kender ikke lige den maskine, men det lyder da ret sandsynligt at olien skal direkte ind i gearkassen, og ikke i plastbeholderen som er en ekspansionsbeholder. (lige som der er på biler til kølervæske)
´´
Hej Jens, og tak for feedbacken!
Ifølge manualen som min far fik med til maskinen i sin tid. Skal gearolien fyldes på via "ekspansionsbeholderen". De forslår dog også, at midlertidig afmontere denne og påfylde olien direkte i slangen via olie spøjte og lade motoren køre....for at speede processen op. Samt at gøre som du nævner, udlufte ved at løfte hjulene op og køre lidt frem og tilbage med pedalerne. Jeg forventede sådan set, at hjulene ikke ville køre, når olien var aftappet, da der så ville mangle et olie-tryk i gearkassen, som ville gøre det umuligt at få de indre tandhjul til at dreje rundt.....men dette skete dog aldrig. Hvilket fik mig til at spekulere på, at der må være fanget noget olie inde i gearkassen stadigvæk! Og så begyndte spekulationerne ellers derfra! ;-)
Der står intet i manualen om at man skal påfylde olien via andre metoder.
Der er desuden en minimum og maximum fyld linie på beholderen.....hvordan ved du om der er for lidt olie på gear systemet...eller om olien evt. lækker, hvis der evt. ikke er "gennemgang" af olie fra beholden og ned til selve gearkassen? Dette er bare nogle af de spørgsmål jeg går med for tiden! ;-)
Jeg har ikke umiddelbart kunne finde nogle manualer eller reservedels kataloger, hvor beskrivelsen af gearkassen passer 100% til det jeg umiddelbart ser foran mig. Nogle beskriver at der skal sidde en plastik prop i bunden af gearkassen, som skal tappes fra. Dette passer overhovedet ikke på denne gearkasse.
Nogle beskriver at gearkassen er delt op i 2 sektioner. En hydrostatisk del(øverst) og en mekanisk del(den nederste). Og at man aldrig må tappe olien ud fra den mekaniske del, men kun påfylde den hydrostatiske del.
Osv. osv osv.....meget forvirrende, syntes jeg.
Derfor jeg prøver at spørge herinde! ;-)
Jeg fandt dette reservedels katalog =
https://www.bahn-larsen.dk/reservedele/kataloger/stiga/Stiga_Frontklipper_PARK_PRO_16_13-1458-22_0235.pdfHvor side 32 nævner et oliefilter inde i gearkassen(1139-1016-01). Men hvis jeg ikke blander noget sammen, mindes jeg også at der står at dette filter ikke er ment til at nogensinde burde behøves udskiftes.
Slog dog alligevel varenummeret op på internettet.....og det ser ud til at denne reservedel er udgået. Så dette filter kan derfor muligvis slet ikke skaffes længere.
Jeg mindes dog ikke at se noget filter inde i gearkassen , da jeg fjernede bundkaret ifbm. at undersøge hvorfor olien ikke kom ud(helt tilbage i starten af forløbet). Men kiggede dog heller ikke specifikt efter det, må jeg indrømme.Da jeg ikke anede man brugte filtre gemt inde i gearkasser! :-)
Men som sagt, måske filteret slet ikke har noget med min problemstilling at gøre, at påfylde nyt olie. Og derfor ikke værd at bruge meget tid på at undersøge om det skal skiftes og om man overhovedet kan købe et nyt der passer.
Men jeg kan konstatere, at der syntes at være et vakum/prop, imellem indgangen til gearkassen og den nederste del(mekaniske del) af gearkassen. Og mit spørgsmål drejer sig jo nok egentlig om dette er tiltænkt per design....eller om der er et problem.....såsom tilstoppet gearolie filter, eller måske gammel olie som har klumpet sig sammen og lavet en forstoppelse......ELLER evt. bare at jeg gør et eller andet forkert/har fået en dårlig vejledning til hvordan gearkassen skal påfyldes på min far's udgave af denne Stiga Park Pro 16 model?? :-)