Lodret jordvarme

Nogen der kender den her, som jo ikke er så dyrt som jeg troede.
Men dete r vel heller ikke en rigtig lodret jordvarme, som jeg mener skal meget dybere.
her udnytter man vel bare 7 boringer i lav dybde?

https://boregruppen.dk/om-jordvarme/jordvarmespiraler/

Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker at det burde virke - men at det er relativt dyrt. Der er nok nogle flere problemer med samlinger - og så er der en del traktose.
Har selv gravet 250 meter jordvarmeslange ned med skov i 1 meter dybde - det tog præcis 100 timer - det var nok til 6 kW unit. Hvis det koster 60-70.000 kr så var min timeløn 600-700 kr/timen.
Ved at man kan få pløjet sin slange ned for omkring 40 kr/meter - så det vil koste ca. 40*250=10.000 kr for 6 kW.

Ved ikke rigtig hvorfor man skulle vælge boringer med spiraler i forhold til jordvarme - for slet ikke at tale om luft/vand.
Firmaet skriver jo netop at det til svarer vandret jordvarme system men fordelen er at det ikke optager så meget plads i en villahave. 
Der skrives så også om mindre støj end luft - vand anlæg. 
Det sidste tror jeg bliver et problem mange steder med naboklager. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tænker på hvordan det ser ud efter der er etableret 7 boringer. Der må bruges en stor gravemaskine - der må være traktose over det hele - og så må der være jordsætninger de næste 5 år.
Vores græsplæne var da pæn efter jordvarmenedgravningen efter ca. 3 måneder.
Jeg har ikke plads til alm. jordvarme. Ellers havde jeg fået det for 7 år siden.

Luft/vand er megadyrt, mindre effektivt, det er grimt, det støjer selvom folk siger noget andet.
Specielt når det er minus grader og den virkelig arbejder.

Jeg har et område i gavlen af mit hus hvor de må grave alt det de vil.

De bruger boremaskine som på billedet og ikke gravemaskine :-)

Katmus
Thomas_Mygind skrev den 29-05-2024 07:19:23

Tænker på hvordan det ser ud efter der er etableret 7 boringer. Der må bruges en stor gravemaskine - der må være traktose over det hele - og så må der være jordsætninger de næste 5 år.
Vores græsplæne var da pæn efter jordvarmenedgravningen efter ca. 3 måneder.

Hvor meget fylder dit anlæg ca i kvm af haven?

Annonce
Den der metode var brugt for ca 15 år siden, men slog aldrig an i.f.t almindelig vandret jordvarme.

En uddannelsesinstitution i Horsens fik lavet spiraler under soklerne på et nybyggeri, men jeg ved ikke hvordan det projekt virker efter nu.
Hvis du skal have rigtig meget slange gravet ned på lidt plads så overvej Slingky loops. (spørg Govle) 

@Thomas_Mygind : Hvorfor fik jeg lige pludselig en mega øm ryg, da jeg læste at du havde gravet 250 meter slange ned i hånden ?  

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
250 m2 fylder min græsplæne og med 1 meter i mellem slangerne er det 250 m2 areal det tager.

Omkring min ryg. Jeg fik hold i ryggen efter 1-2 dages arbejde - men da jeg så kom i gang så gravede jeg 2½ meter i timer derefter incl. tilbagelægning af jord og tørv og fladbankning. Graveriet tog ca 100 dage. I hele denne periode var min ryg rigtig god - så træningen gjorde at min eller historisk dårlige ryg havde det rigtig godt.
3 måneder efter færdiggravning kom mine rygsmerter tilbage - så jeg har det sidste år lavet rygtræning hver morgen - 5 minutter. Det gør nu at jeg ikke mere har ondt i ryggen. Læringen er åbenbart at det bedste middel mod dårlig ryg er at bruge den :-)
Glem det... spiraler koster også kassen... 
Fik tilbud på 55.000kr. men med det hele løber det også op i 200.000kr.

jeg hopper på fjernvarmen når det kommer.
Koster kun 15.000kr. at komme med.
Et beløb der er til at overskue hvis der skulle komme noget bedre.

Katmus
@Katmus: Helt enig i din beslutning. Varmepumpe er et godt alternativ til oliefyr eller gas.

@Thomas_Mygind : Tålmodighed er en dyd -og sikkert sundt.
Vi lavede for over 10 år siden et heftigt jordvarmeanlæg, hvor der skulle graves 800 meter slange ned. 
Projektet skulle laves som venne/kolegahjælp for at holde prisen i et fornuftigt leje.
Der var ikke ligefrem kø for at sidde på minigraveren med den mængde der skulle lægges i jorden.
En nabo kom forbi, med sin 10 åring, der absolut ikke var pædagog- eller skolevenlig.
Jeg inviterede drengen op og sidde på graveren og viste ham hvordan sådan en fætter virkede.
Efter at have prøvet selv og fundet ud af hvor dybt der skulle graves  og i hvilken retning overtog knægten opgaven.
-Vi måtte begrænse mængden af diesel i maskinen så den døde af tørst, så drengen kunne få noget at spise.  

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis