Skydeventil lukker ikke

Jeg har en gammel stophane (kugleventil) til mit toilet som ikke kan lukkes (det er en Ballofix uden håndtag, og kærven i skruen er helt ødelagt og umulig at få greb i), og derfor vil jeg skifte denne stophane.

Foran sidder der en (gammel) Børma skydeventil, og jeg kan godt dreje på den, men selvom jeg drejer en hel del omgange på den (med uret) sker der ingenting, der er stadig fuldt tryk på. Skal siges at jeg drejede den ikke helt indtil jeg ikke kunne dreje mere, den blev lidt fugtig der hvor håndtaget kommer ud af ventilen og jeg blev nervøs for om den kunne være defekt. Er det normalt at man skal dreje mange omgange på en skydeventil fra åben til lukket?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja en skydeventil skal drejes en del omgange, men vil tro at 10 omgange er max. ved “små” ventiler. Er du sikker på at det ikke kun er håndgrebet du drejer rundt? Der kan også være aflejringer i selve ventilen, der hindrer at ventilen kan lukke helt. 

Søren O
Du mener at det bare er selve håndtaget der drejer uden at akslen følger med?

Det var ikke noget jeg lagde mærke til, så kan ikke afvise det. Jeg har ikke lige mulighed for at lukke den nu her, men vil prøve at tjekke det. Kan se der sidder en fladkærvet skrue i enden som jeg kan efterspænde, men mon ikke også akslen og håndtag er udformet så de griber ind i hinanden selvom skruen måske ikke er helt spændt?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis