Hjælp med opdeling af cirkel (Kun med passer)

Hej.
Jeg er smed på et GF2 hold. Lige nu arbejder vi rigtig meget med vores tegninge kompendie, og opdeling af forskellige former.
Jeg har rigtig svært ved at skulle opdele nogle cirkler, det er normalt nemt nok med regne stykker, men vi må kun bruge vores passer ingen måle eller regne redskaber.
F.eks. At opdele en cirkel i 6, finde jeg midterpunktet af cirklen, indstiller passer til radius, sætter den på øverste punkt ​(hvor min diameter streg ​møder kanten) flytter min passer til den også møder kanten, hopper over på den streg der lige er sat, og så forsætter man bare.
Jeg har ledt lang tid på nettet uden nogen held. Håber dette er smidt ind på det rigtige forum

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Hvis du vil dele omkredsen af en cirkel i 6, skal du først tegne cirklen op med din passer. Derefter sætter du den spidse ende periferien (cirklens yderside, og laver en lille cirkelbue på cirklens perieferi til begge sider med passeren. Herefter flytter du passerens spids til den cirkelbue du lige har lavet på cirklens periferi. Dette gentager du til du er helt rundt. Det passer nøjagtigt med 6 dele.

Søren O
Søren O skrev den 28-05-2024 20:37:45

Velkommen på LDS.
Hvis du vil dele omkredsen af en cirkel i 6, skal du først tegne cirklen op med din passer. Derefter sætter du den spidse ende periferien (cirklens yderside, og laver en lille cirkelbue på cirklens perieferi til begge sider med passeren. Herefter flytter du passerens spids til den cirkelbue du lige har lavet på cirklens periferi. Dette gentager du til du er helt rundt. Det passer nøjagtigt med 6 dele.

Meget god forklaring og nogle meget bedre fagord end jeg brugte 

Hvordan ville man ændre på det for at feks dele den op i 8 eller måske hele vejen oppe til 12. Hvis du også kan hjælpe med at opdele dem i en ulige tal gange må du os meget gerne det. Håber der er en nem måde at skalere tingene op eller ned på.
Tak på forhånd
Nr du kun må bruge passeren (og lineal) er der begrænsede muligheder.
Du deler i 12 ved at halvere afstanden på periferien. Du sætter passeren i et af dine 6 punkter, og reducerer afstanden mellem passerens ben lidt i forhold til da du lavede cirkelbuen. Så slår du en cirkelbue (evt. helt rundt. Så flytter du passeren til næste punkt på perieferien (et af de 6 punkter), og slår en lille cirkelbue hvor den krydser den cirkelbue du lige har lavet. Så har du et punkt over- og under cirkelbuen. Derefter bruger du linealen til at tegne en streg mellem de 2 “kryds”, så du får et nyt punkt på perefirien. Du kan også nøjes med at lave et enkelt kryds med passeren (helst uden for pereferilinjen), og så tegne stregen fra cirklens centrum, og ud til krydset.
Dele i 8 - så skal du lave en streg gennen cirklens centrum, og herefter “oprejse den vinkelrette”. Så er cirklen delt i 4. Vil du dele i 8 gør gør du lige som da du delte i 12. (Vinkelhalvering). ​

Søren O
Genialt svar. Sad og legede med det på et stykke papir og er ved at få meget mere styr på det nu.
Takker rigtigt mange gange.
Du må have en rigtig god aften.
kurta skrev den 28-05-2024 22:36:08

Der findes en hel del forklaringer på youtube
Opdeling af cirkel
Dejligt du kunne finde nogle video eksempler på det.
Takker mange gange. God dag!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis