Forklaring på lampeudtag med dæmpbar afbryder Mev90 22 28-05-2024 10:34 HejEr der nogen der kan forklare mig systemet i afbryder og udtag på billederne. Afbryderen er med dæmper. Er det muligt at trække en ledning til konstant strøm og en til lampe ud af udtaget? I så fald hvordan gør jeg? Mvh Mathias 13 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Piskeris 342 28-05-2024 11:16 Konstant strøm/fast fase kan du få fra den hvide i lysdæmperen, så er det bare at fremføre den gennem rørinstallationen. Der kan skubbes en enkeltleder igennem, men det er altid mere udfordrende med eksisterende ledninger i røret. Hvis du vil have tilsluttet endnu et lampeudtag til lysdæmperen er det letteste typisk at føre tændingen (rød/orange) videre fra et af de eksisterende udtag. Der er dog plads i dæmperen til 3 enkeltledere hvis det er lettere at forsyne der fra.Husk det er autorisationskrævende arbejde.
S. Fabrin 19638 4400 28-05-2024 11:49 Piskeris man skubber ikke en ledning mere gennem røret. Man binder to ledninger fast til en og trækker dermed en mere i røret. Det er simpelthen umulig at skubbe en ledning mere i røret og da slet ikke i korrugerede rør. fase
Mev90 Trådstarter 22 28-05-2024 12:25 Tak for svar. Er det muligt at sætte en almindelig afbryder på? Og i så fald hvordan?
Piskeris 342 28-05-2024 13:03 Du kan sagtens skifte dæmperen til en alm. 1-polet afbryder, hvid i pil ind og rød/orange i pil ud - du må endda selv udskifte. Du får dog ikke fast fase andre steder af den grund.S.Fabrin, umuligt ligefrem🤔 øvelse gør mester👏 Jeg sagde ikke det var nemt; din løsning er klart mere garanteret succes.
ev elmand 30485 7480 28-05-2024 14:30 Det er sikkert ikke nødvendigt at føre den dæmpede tændledning frem i både en rød og en orange ledning. Så hvis det går direkte til udtaget, så kan en af dem bruges til den faste fase. Den røde er tilsyneladende samlet med en orange der går videre ved lampested.Og så er den orange fra dæmper samlet med en stump hvid. Begge de orange sættes direkte i M1 og den røde er klar til at blive den faste fase. når den afmonteres i dæmper. Jeg går ud fra at de sidste 3 billeder er samme udtag fra forskellig vinkler. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting) Annonce
S. Fabrin 19638 4400 28-05-2024 15:31 S.Fabrin, umuligt ligefrem🤔 øvelse gør mester👏 Jeg sagde ikke det var nemt; din løsning er klart mere garanteret succes.Piskeris, jeg har øvet mig i rigtig mange år, og den metode, jeg foreskriver, virker hver gang. Jeg vil gerne se et stykke 1,5 mm2 skubbet gennem et rør med flere ledninger og et par bøjninger i en længde på flere m. fase
ev elmand 30485 7480 28-05-2024 22:39 Jeg er naturligvis fuldstændig enig med Fabrin hvis vi nu skal se lidt praktisk på det.Men Piskeris er kendt her som teoretiker, og hvis den fleksible rør går 5 cm igennem væggen til den anden side af væggen så får han ret. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mev90 Trådstarter 22 29-05-2024 23:03 Ev elmand tak for svar. Den røde ledning der er sat sammen med den orange i udtag går videre til et andet udtag længere henne. Jeg har købt en 1 polet afbryder istedet for lysdæmperen. Vil jeg kunne opnå fast fase i det andet udtag (det ved siden af) hvis jeg i afbryderen sætter hvid ledning i pil ind, orange i pil ud og rød i et tredje sted i afbryderen så der kommer fast fase? Og i så fald hvor skal rød ind i afbryderen?
Piskeris 342 29-05-2024 23:16 Det udtag du vil have fast fase i, skal i pil ind sammen med den hvide. Du behøver ikke skifte afbryderen, du kan blot flytte den røde over i L på dæmperen.Det er forudsat du har 2 udtag som forsynes fra nuværende lysdæmper med hhv. rød og orange mellemledning.Hvis du vil gøre det ekstra godt, flytter du også ledningen fra M1 til L i udtaget der skal have fast fase.Se desuden ev Elmand, altid meget udførlig i sin vejledning.
ev elmand 30485 7480 29-05-2024 23:21 Når rød og orange nu er monteret i samme klemme, og går i samme rør hen til udtag, så er det unødvendig dobbelt lednings føring. Og de 2 udtag vil nu køre sammen på den samme dæmper.Det vil være det samme med den 1 polede afbryder. Altså ved udtag skal de 2 orange sammen i udtag M1 ( så tænder de 2 udtag samtidig )Den røde i L Ved Dæmper / afbryder skal den røde sammen men den hvide. i "pil ind"Du skriver "i et tredje sted i afbryder"Der er ikke nogen tredje sted i en 1 pol afbryder. De 2 huller ved pil ind er en klemme og de 2 ved pil ud er også 1 klemme.Oprindelig installation har været med krone afbryder ( dobbelt ) Så har der været en afbryder til hvert udtag. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)