Fejl og overbelastning af nul

Hej LDS’er

Jeg har læst en del spørgsmål og svar herinde vedr. korrekt tilslutning af ovn og kogeplader.

Jeg har deraf spørgsmål til den lovmæssige korrekte tilslutning af ovn og kogeplader fra samme tilslutningspunkt (Samledåse) hvori der befinder sig et almindeligt Installationskabel på 5x2,5mm2 fordelt på 3 faser med 16A.

Jeg har læst mig frem til at man evt. kan fordele ovn på fase 1 og kogeplader på fase 2+3 og begge med fælles nul og fase.

Er der nogle der kan oplyse mig om dette er lovmæssigt korrekt, taget nul-fejl samt overbelastning af nul med i betragtning eller om der skal være 2 separate installationskabler ført frem til ovn og kogeplader?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en helt almindelig og lovlig  måde at forbinde ovn og kogeplade på. Nullen bliver ikke overbelastet.

fase
Jeg forstår godt din bekymring, man skulle tro at nullen bliver tre gange så meget belastet som faserne. Men sådan hænger det ikke sammen.

Det er lidt kompliceret, men da de tre faser ikke svinger samtligt, vil strømmen kun løbe i nullederen, hvis der ikke jævnt forbrug på alle tre faser. Hvis der trækkes den samme strøm fra alle tre faser, vil strømmen kun løbe mellem faserne og der vil ikke løbe strøm i nul-lederen.  Hvis der kun trækkes strøm fra en fase, vil der være den samme strøm i nul-lederen. Lige så snart at der trækkes fra en fase mere vil strømmen i nul-lederen falde. Der vil altså aldrig kunne løbe mere strøm i nullen end i en fase, og det vil kun ske hvis der kun trækkes strøm fra en fase.
Som GodeVen skriver, men lidt simplere(synes jeg).
Vi har vekselstrøm.
Strømmen løber derfor skiftevis til og fra et apparat i en fase.
Fasernes maxpunkt er forskudte. 120 grader mellem hver.
Er belastningen ens i de tre faser er strømmen i nullen nul.
Se max + på en af faserne, og sammenlign med summen af de andre to faser på samme tidspunkt på vedlagte.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej Alle

Tak for svar og de gode forklaringer.

Spørgsmålet er baseret ud fra 2 fagmænds professionelle modstridende forklaringer (1 eller 2 installationskabler) så dejligt at der er enighed herinde på det lovmæssige plan og ikke hvad man kan gøre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis