Den rigtige hængselstype til et elskab - nogle ideer?

Hej alle i kyndige

Der er et metalhængsel på vores elskab, som er bøjet/knækket, da det øverste hængsel har været løst - og lågen har hængt.

Ved i, om man kan finde et erstatningshængsel af den her type, eller hvad det magiske søgeord på internettet måske er. 

Det vil være så ærgerligt hvis den eneste løsning er et helt nyt skab. Det kan jeg slet ikke overskue :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er også muligheden for at lave et nyt hængsel.

Et stykke metal, en nedstryger, en skruestik, en hammer og en boremaskine. Tapen kan laves af en maskinskrue med en møtrik og en eller flere skiver over. Der skal tages hensyn til den ekstra højde for møtrik og skive. Jeg ville lave det lodrette stykke lidt bredere og blot bore huller til de to skruehoveder.

Metallet kan være en vinkel fra et byggemarked, så har du det ene buk.
Måske kan holderen fjernes ved at skrue de to skruer ud. Så kan de to huller bruges til montering. Så skal beslaget kun have et buk. Der skal stadig saves noget væk, hvis man starter med et vinkelbeslag, men det bliver noget simplere.

Man kan svejse den defekte, og så slibe den til. Det er mok den nemmeste måde at få det til at køre godt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Svejse eller slaglodde var også min første tanke, men jeg er bange for at det er problematisk med så lidt materiale især ved svejsning. Det skal i hvert fald udføres af en der kan sit kram, også for at sikre at det beholder de rigtige dimensioner.
Hvis du bor her i området ( 7480 imellem Herning og Holstebro ) så kan jeg nem finde en som kan svejse det. Der er kun lidt materialer, men der er plads til lidt mere kan man se på det øverste beslag som allerede sidder der. 
Han lægger en kobber klods bag på materialet og spænder de 2 dele fast. Så kan der svejses forfra uden at det hænger i kobberklods, og det er kun på forsiden det kan være nødvendig at slibe lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej! Tak for de gode råd. 

Det der med selv at fremstille et hængsel er jeg bange for, er udenfor mine evner. Kan forstå på jer, at det her nok ikke er en "standard", hvor man bare kan gå ud og købe nogle nye hængsler :/

Bor desværre i København 2300. Hvis man skal finde en der kan det her (og betale sig fra det), er det så en "smed" eller lign. man skal have fat i?

Igen - tak for de mange svar. Det varme hjertet :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis