Løfte tunge krukker op på rullestel

Jeg har to meget tunge sandstenskrukker 60-70 kg pr. stk. de står på en omvendt stenskål, som dækker 4 store solide hjul . Krukkerne er beplantet med en spiralformet buksbom. Det hele har været sådan siden 2012.
Nu er jeg ved at rulle krukkerne kommet til at vælte den ene krukke ned og skal have den op på rullepladen igen. Det kan min mand og jeg ikke magte. Det er nok 100 kg mindst.
Højden på understellet er ca. 20 cm.
Min mand vil bede vores to sønner på 56 og 62 år om hjælp til at løfte krukken. Det vil jeg ikke ha! Ingen af dem skal ødelægge deres rygge på det ! Så vil jeg hellere lade krukken blive stående på jorden uden at kunne flytte den.
En hydraulisk palleløfter kunne nok klare løftet, men kan man leje sådan en ?

Det er den ene af krukkerne på billedet der er væltet af pinden.

Når lysten driver værket
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er krukkernes historie + hvordan vi slæbte et 250 kg tungt trappetrin af natursten gennem haven.
https://strikingeshave.blogspot.com/2013/06/min-stengevinst-fra-ide-nyts.html

Når lysten driver værket
Flot have i har.
Tror ikke at palleløfteren kan bruges her. Der er for lidt plads mellem vangerne.
Tror nu nok at krukken kan listes op af en planke eller noget understøttet krydsfiner, så i har en lille skrå rampe. Stenskålen skal så nok lige understøttes, så den står stabilt mens potten rulles over på den.

Søren O
Det må også være muligt at løfte krukken med “bræddestumper”. Vip krukken til den ene side, læg et brædt under, vip krukken til den anden side, læg 2 brædder under osv. Når krukken er oppe i højden, fjernes den ene stabel brædder, og “understellet” skubbes ind under, og krukken drejes på plads.

Søren O
Det kommer jo an på hvilke midler i har til det. Jeg vil stort set altid helst lave sådan noget alene og så med de rigtige hjælpemidler. 
Her vil jeg foreslå en stor trappestige, og en lille talje / last bånd til trailer.
Trappestigen stilles hen over krukken, og man lægger en pind hen over de 2 øverste trin. Så spændes der en snor omkring busken og det hele hejses op med talje / lastbåndet. Hvis lastbånd ikke kan hejse højt nok så må man fortsætte med den næste. 
Ved lastbånd bør man ikke hejse højere end netop nødvendigt da de er lidt vanskelige at få ned i et jævnt fald.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret, desværre tror jeg at det der kommer op og ud af krukken er busken.  Selve krukken kan jeg ikke se, hvor jeg kan binde et reb om. Vi har ingen trailer og lastbånd. ​

Når lysten driver værket
Annonce
Som elmand ville jeg også fikse det alene, og hurtigt.
Den lette hurtige version er at lægge et bræt op på forhøjningen, og så lægge krukken halvt ned(den ser sagtens ud til at kunne tåle det), og så trille den op på plads.
Version to er lidt mere omstændelig: Man tager et par lægter, 3 m eller deromkring. Samler dem med en skrue ca 1 m fra den ene ende,
Grib i den fjerne ende af ‘saksen’ og åben den så den korte ende griber om krukken, og pres så sammen om krukken.
Læg forinden en passende klods under punktet hvor lægterne er samlet.
Mens du presser sammen i den lange ende og samtidig presser nedad, vil du, vha vægtstangsprincippet, oplevet at du kan løft en tungere vægt end du troede.
For nogen kan det være en fordel at låse krukken fast i åbningen med et stk reb.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har mange gange forsøgt at få planter ud af krukker som er koniske. Det er meget svært, og jorden skal stort set altid skylles ud. Jeres krukke går indad øverst så det følger helt sikkert med når træet løftes. Du skal ikke bruge trailer, men trappestige og talje. 
Men som andre skriver så er det også ret let at trille det op. Så lad bare de 2 knægte ordne den sag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle iderige svar.efter selv at have døjet med en rygskade efter at have sluppet en tung kantsten, er det ikke umagen værd at andre ødelægger deres ryg. Vi har hverken brædder eller lægter til rådighed, så krukken bliver stående på fliserne. Det er så ok med en højdeforskel på de to krukker. Stående på jorden kan jeg kante den til anden placering.
Krukken er cylindrisk og selve busken står i en spand sat ned i krukken, men jeg kan ikke tage fat i spanden og løfte busken ud.
Nød gør opfindsom. Vores ene springvandskrukke blev sat op på understellet og nu kan jeg rulle springvandet derhen, hvor der er sol til solarcellerne langt ud på aftenen.
På billedet ses vores smarte parasolfod støbt i en tromle fra en sikkert 60 år gammel centrifuge. Den er ret smart, vippet på kanten og ved at holde i parasolstangen kan jeg rulle den derhen, hvor den skal skærme for solen.

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis