Margueritbord

Hej
Jeg vil gerne lave et marguerit bord på ø 150 cm af gamle gulvbrædder.
Mit spørgsmål er :
Gulvbrædderne er 10 cm bredde så hvilken grad skal de skæres i 🤔

Vh Keld 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved en diameter på 150 cm får du en omkreds (diameter x 3,14) på 471 cm. Når dine brædder er 10 cm. brede, skal du bruge 47 brædder.
Hvert brædt skal så skæres (360o / 47) i 7,66o. Hvis du skærer smig fra begge sider skal du skære i 3,83o.
Tror det bliver noget upræcist “juks”. Tror du skal skære efter skabelon.
Hvis din “blomst” er ø 20, så har den en omkreds på 62,8 cm. Hvert brædt skal så være 1,34 cm bred i “spidsenden”.

Søren O
Tak for svaret, jeg må lige have hovedet i blød igen, om hvordan jeg får ca  2-3 cm i bunden, hvad de så kunne skæres på i toppen, da ø 150 kun er et ca ønske. Mængden af stave er ikke så vigtigt.
Hm... Bordet vil have en omkreds på 471cm. Hvis vi siger at stavene skal have en afstand på 9.5mm vil der skulle bruges 43 stave. Hvis vi siger en mindste bredde ind mod midten skal være 10mm skal midterstykket være 26,7mm plus afstand på 2x9,5mm. Det betyder at stavene skal være 60,75cm længe. Og på den længde skal bredden reduceres fra 10cm til 1cm. Så behøver du ikke engang at kende vinklen.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit@
Midterstykket (den runde del) må skulle være 26,7 CM.
Rigtigt at få mellemrum med.

Søren O
Søren O skrev den 25-05-2024 11:20:21

Kermit@
Midterstykket (den runde del) må skulle være 26,7 CM.
Rigtigt at få mellemrum med.

Ja det er selvfølgelig vigtigt at have styr på enhederne. Ja det var cm jeg mente.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis