Cementstyrkeklasse til opmuring?

Hej.

Jeg skal til at have skalmuret min tilbygning (værksted).

Jeg murer det op i 10’er lecablokke og bruger sand/cement blanding med betobinder (eller lign.)

Er simpelthen blevet for nærig til at vil bruge 80,- for en sæk cement, så overvejede den “billige” fra jem og fix eller xl-byg.
Det er Aalborg Portland der laver den men styrkeklassen er 42.5 i stedet for.
Men hva faen er forskellen fra fx den grønne basis aalborg og den fra jem og fix, udover styrkeklassen?

Lecablokke er jo ikke tunge i sig selv og tænker det sagtens kan holde med den lavere styrkeklasse, eller tager jeg fejl?

Ydervæggene (facaderne) mures op i ca 2,5 meter og i selve gavlen er der 6,5 meter til kip men hvor der også er porthul, hvor en ​heb-bjælke kommer til at ​bære ​blokkene.

Håber i forstår

Vh Tønnesen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forskellen er at du skal bruge mere cement af styrkeklasse  42.5 , for at opnå samme styrke som styrkeklasse 52.5  
Så du skal bruge ca 24 % mere af styrkeklasse 42,5, så kan du ligesågodt bruge styrkeklasse 52.5 og lave en svagere blanding.
En blanding 1:4 i styrkeklasse 42,5, vil svare til en 1:5 i styrkeklasse 52.5 (cement/sand)

I jem og fix koster den grønne i styrkeklasse 52.5   kr 62,75 for 25 kg
Og den i styrkeklasse 42,5 koster 54,95 for 25 kg.
(sidst jeg købte cement i XL ville de også have omkring 80 kr, men da jeg viste den jem og fix prisen på telefonen, kunne de pludselig sælge til samme pris)     

Så vil du have samme styrke, er det dyre at bruge den i klasse 42,5

Du kan læse mere her LinK

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for hurtig svar Jens.

Du vil så mene at den “dyre” Basis Aalborg vil række længere?
Bagpå poserne (Basis & FixIt) står nemlig de samme blandingsforhold til de forskellige opgaver??
Så tænkte bare at den billige ville række længere?

Sokkelrenden er fyldt med en aggresiv beton med fibre i hvor jeg har muret to skifte lecatherm blokke ovenpå, med en sand/cement blanding på 1/3
caspertonnesen skrev den 24-05-2024 23:43:12

Tak for hurtig svar Jens.

Du vil så mene at den “dyre” Basis Aalborg vil række længere?
Bagpå poserne (Basis & FixIt) står nemlig de samme blandingsforhold til de forskellige opgaver??
Så tænkte bare at den billige ville række længere?

Sokkelrenden er fyldt med en aggresiv beton med fibre i hvor jeg har muret to skifte lecatherm blokke ovenpå, med en sand/cement blanding på 1/3

Ja men med det angivne blandingsforhold på Basis fixit får du styrkeklasse 42.5

Hvis du laver sammen blandingsforhold med den grønne portland får du styrkeklasse 52.5

Så bruger du den grønne portland og blander 1:3,7   vil du få en styrkeklasse 42.5

Så den billige cement, er der bare mere uvirksomt fyldstof i, såsom flyvaske..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis