Nyt gulv på strøer opbygning

Hej LDS

Har fået købt et hus fra 70’erne, et plans på 140m2.
Indtil videre er gulv revet op, da det knirkede over alt og vil have gulvvarme.

Opbygning
80mm klaplag
100mm isolering (klodser)
40mm kerto strøer c/c500mm
25mm tomme Forskallingsbrædder med 3cm mellemrum til gulvvarme slanger.

Jeg tænker og tænker… med det isolering. Er selv tømrer og kan bygge det hele.

Er 100mm isolering klasse 32 for lidt og vil jeg mærke det om vinteren. ?

Kingspan under gulvet ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen ?
Det har været diskuteret til hudløshed herinde.. har du søgt på tidligere tråde?🙂

100mm og strøer tilrådes ikke, da der er risiko for opfugtning. Her tilrådes vistnok 50-75mm. 
Alternativ en svømmende konstruktion, med trykfast isolering.

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 27-05-2024 05:44:31

Det har været diskuteret til hudløshed herinde.. har du søgt på tidligere tråde?🙂

100mm og strøer tilrådes ikke, da der er risiko for opfugtning. Her tilrådes vistnok 50-75mm.
Alternativ en svømmende konstruktion, med trykfast isolering.

Jeg tænker hvorfor man ikke kan Montere 

Strøer klodset op
Forskallings brædder med gulvvarme i
Isolering (eps beton op til strøer) lidt ligesom mira produktet
Jeg kender ikke mira-produktet.
Men hvis du overisolerer, vil du risikere opfugtning af dine strøer. Derfor laves den svømmende konstruktion uden organisk materiale..

Igen, så vidt jeg ved..🙂

Du vil ikke mærke mindre god isolering, da du har gulvvarme - det er kun på varmeregningen du vil mærke det.

Energitabet for 100 mm isolering og en jordtemperatur på 8 grader og en gulvvarme temperatur på måske 27 grader er:
(27-8)*140m2/0.100*0.020= 600 watt. Dvs. at du taber ca 600 watt ned i jorden.

Hvis du havde brugt 300 mm isolering var det ca. 200 watt.

600 watt koster ca. 2500 kWh/år (Ca. 4000 timer varme om året). Hvis du har varmepumpe så koster det ca. 3 gange mindre = 800 kWh/år i varmedtab nedad.
(I praksis er det nok lidt mindre da der også er en isolering via den stillestående luft imellem strøerne. Så reelt måske et tab til jorden på ca. 600 kWh/år (Varmepumpe strømforbrug)).
Annonce
Nu så jeg lige Miras lightbeton. Det kan vel ikke anvendes som isolering? Det er i hvert fald ikke skiltet med det... Så mon ikke det er ringe, i fht. til dette (sikkert fint til noget andet)..

lyhne1 skrev den 28-05-2024 12:30:07

Nu så jeg lige Miras lightbeton. Det kan vel ikke anvendes som isolering? Det er i hvert fald ikke skiltet med det... Så mon ikke det er ringe, i fht. til dette (sikkert fint til noget andet)..

tak for den udregning. Det kendte jeg ikke helt formelen på 😅☺️

Nej mira er mere bare beton end isolerende. Hvis man tænker organisk materiale til isolering, burde man næsten kontakte dem der laver polythrethan isolering (skum).

Men.. det bliver nok bare de 100mm isolering ovenpå fugtspære som jeg ligger på klaplaget. :-)
Jeg tænker ikke isolering som organisk. Så var du nok ude i træfiber.. 

Jeg tænker dine strøer som organiske. 
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal være mere tydelig, men det frarådes at isolere med så meget som du påtænker, da der er risiko for at din konstruktion opfugtes. Ikke nedefra, så din fugtspærre har ingen effekt mod dét.

Du gør måske som du vil alligevel, men så vidt jeg ved, er din konstruktion forkert..

En faglært tømrer ved at man ikke må isolere med mere end almindelig vis 50mm og maks 75mm isolering oven på fugtspærre på klaplaget, når der er tale om en klassisk konstruktion med strøer.

Det handler om hvor dugpunktet ligger.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 28-05-2024 17:04:13

En faglært tømrer ved at man ikke må isolere med mere end almindelig vis 50mm og maks 75mm isolering oven på fugtspærre på klaplaget, når der er tale om en klassisk konstruktion med strøer.

Det handler om hvor dugpunktet ligger.

Jamen jeg er helt enig. Jeg forstår godt og ved godt over 70mm er ikke godt i forhold til ens dugpunkt i konstruktionen.

Jeg spørger bare simpelt om et alternativ (hvis der er et).

Nu har jeg snakket med foamking som isolere med det skum isolering (polythaurun) de fortæller mig at deres isolering er

Radon sikring.
Fungere som dampspære.
Isolere 100mm svarer til 190mm Alm isolering.

Vil prøve og snakke med dem og høre videre , ellers bliver det de 70mm.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis