Støbning af gulv på 1. sal

Godaften.
Jeg er i gang med at bygge nyt badeværelse på 4kvm og skal have støbt gulv, men jeg er i tvivl om hvad der vil være bedst. Det skal laves i en etageadskillelse på 1. etage.
1. Støbe et gulv med beton på svalehaleplader?
2. Støbe et gulv med fiberbeton på krydsfiner?

Jeg vil gerne undgå at have en høj kant ind i badeværelset
Der skal være el-gulvvarme og unidrain

håber i vil komme med nogle inputs.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om det er korrekt, men det jeg selv gjorde var at lægge krydsfiner ned mellem bjælker, i gennem bjælkerne borede jeg så der kunne “stikkes” armeringsjern på tværs af bjælker. Borede også armerings jern i muren, over bjælkerne lagde jeg armerings net. Så blev det hele støbt ca. 5-7 cm over bjælkerne.
Det kunne jeg da gulvet i tilstødende rum blev hævet tilsvarende.
Krydsfineren lå så der kunne lægges 5 cm isolering under uden at komme under bjælkerne.

Ulempen idag er at afkølningen ned af er “forhøj” så jeg kan ikke få et varmt gulv med den fremløbstemperatur resten af huset behøver, men har en håndklædetørrer så det er ikke koldt.

Men skal det være støbt gulv?

God aften
Mini me
bjælker og alt andet træ der vil komme ind i betonlaget skal væk , ellers går det helt galt i løbet af et par år
svalehalsplader er en god løsning
dækket skal jo så også lige have et stykke væg under langs kanten rundt , samt dobbetlt armering
er det ikke muligt med understøtte under skal der laves noget med stålbjælker
Hej brecker
altså tænkt ligesom tegnet her?
hvor svalehaleplader er rød og noget understøttende med gul?
vh Noah.
fjern alt træ , understøtning skal have fat i væggen , og træ duer ikke , det kan kun bruges indtil dækket er hærdet
Der er ingen grund til at støbe. 
Du kan lave understøtning med gulvkrydsfiner ned imellem bjælker, på sådan en måde at varmefordelings plader lige netop går få mm over bjælkelaget. Så lægges gulvgips med f.eks. sammensvejset vinyl øverst. Det sidste er godkendt som vådrums membran så denne spares. 
Hvis det er den vej du vil gå kommer jeg gerne med detaljeret plan. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg har selv være gennem processen med at støbe på svalehale plader. For at undgå at gulvet kom til at ligge højere end de omkring liggende, så var jeg nødt til at skære af bjælkerne og forstærke dem med jern-profiler (ingeniørberegning). Og da gulvet så var støbt, måtte jeg vente på det hærdede, før jeg kunne komme videre med projektet.

Jeg lavede efterfølgende et gulv med gulvgips, og det er på alle måder lettere.

25mm plader (Knauf GF-25) skal understøttes pr. 600 mm. El-gulvvarme lægges oven på. Herefter klinker eller ønsket gulvbelægning (og vådrumssikring naturligvis). Så samlet kan det laves på omk.35-40 mm i tykkelse.
Havde det været vandbåren gulvvarme, så kan det ligges under gipsen i varmefordelingsplader. Så kan der spares nogle mm i højden.

Evt. fald ved bruser kan laves ved at nedsænke en plade, så den ligger 25 mm under de andre. Faldet spartles så op oven på dén nedsænkede plade.

Pladerne koster omk. 300 kr/kvm + noget speciel lim, så det er til at overse til et gulv på 4 kvm.
Og fordelen er, at man kan arbejde videre så snart gulvet er lagt.
jenshøj skrev den 23-05-2024 23:21:09

Jeg lavede efterfølgende et gulv med gulvgips, og det er på alle måder lettere.

Gulvgips er desværre ikke længere godkendt til vådrum, det er noget certiceringskrav som Knauf ikke har vedligeholdt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ville:

Understøttet Krydsfiner>20mm. wediplade>vådrumssikring>EL-GV>fliser.

Elektronikteknikeren
Man kan sagtens lave vand baseret let gulvvarme imellem bjælkelag, på sådan en måde at varmefordelings plade netop er få mm over bjælkelaget. 
Varmerøret krydser bjælken nær ved understøtning så må man gerne save et hak til f.eks. 20 mm rør. 
110 mm rør kan man ikke bore igennem bjælker, men med forstærkning kan man få 50 mm rør igennem hvis det skal være nødvendig.
Ved at planlægge med væghængt toilet får man "foræret" ca 25 cm højde så afløb fra toilet kan få fald hen over bjælker f.eks i skunk eller skillevæg. 
Endelig kan der være mulighed for rørføring i etagen under, ved at sænke lofter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-05-2024 10:15:43

Man kan sagtens lave vand baseret let gulvvarme imellem bjælkelag, på sådan en måde at varmefordelings plade netop er få mm over bjælkelaget. 
Varmerøret krydser bjælken nær ved understøtning så må man gerne save et hak til f.eks. 20 mm rør. 
110 mm rør kan man ikke bore igennem bjælker, men med forstærkning kan man få 50 mm rør igennem hvis det skal være nødvendig.
Ved at planlægge med væghængt toilet får man "foræret" ca 25 cm højde så afløb fra toilet kan få fald hen over bjælker f.eks i skunk eller skillevæg. 
Endelig kan der være mulighed for rørføring i etagen under, ved at sænke lofter. 

nu er det ikke lovligt med afløbsrør mindre end 75 mm , medmindre de går til afløbsskål

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også