Afløb til regnvandstønde

Jeg har fået monteret en Gardena aftapningsstuds på mit nedløbsrør, som leder vand ned i min regnvandstønde. Det har virket fint de sidste par år, men af en eller anden grund kommer der nu ikke mere vand ud af hanen når det regner. Hvad kan der være galt? Og hvordan skiller man studsen ad? Har prøvet at dreje på det mørkegrå stykke helt inde ved nedløbsrøret, men den kan ikke drejes af.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve først at sætte vandhane-flow på den modsatte vej ind i nedløbsrøret - se om du kan spule urenheder væk ?
Ellers er jeg ret sikker på at du skal bruge en rørtank/papegøje tank og så dreje den omtalte grå studs af.
Thomas_Mygind skrev den 23-05-2024 18:37:50

Du kan prøve først at sætte vandhane-flow på den modsatte vej ind i nedløbsrøret - se om du kan spule urenheder væk ?
Ellers er jeg ret sikker på at du skal bruge en rørtank/papegøje tank og så dreje den omtalte grå studs af.

God idé med at prøve at spule den modsatte vej - det vil jeg prøve. Jeg kan godt dreje den grå studs rundt, men det er som om der ikke er noget gevind. I hvert fald bliver den ikke skruet af.

Er du sikker på at den grå ring ikke skal trækkes ud eller skubbes ind, for at løsne hanen fra røret?

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 23-05-2024 20:46:12

Er du sikker på at den grå ring ikke skal trækkes ud eller skubbes ind, for at løsne hanen fra røret?

Hmmm... har fundet et billede på nettet som ligner den hane jeg har (en Rheinzink regnvandssamler med Gardena-kobling). Der er tilsyndeladende et gevind under den mørkegrå ring. Mærkeligt at jeg ikke kan dreje den af...

Prøv at skru selve ventilen ud af den grå omløber i stedet. Dvs, hold kontra på den grå omløber.
Der er måske en af delene der har omvendt gevind

Bare kald mig BBB 
Annonce
Tak - tricket med at spule den modsatte vej løste problemet.
Prøv at undersøge den røde gardenakobling, måske virker den som kontraventil??

Venlig hilsen
Knud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis