Ukrudtsdug eller ej

Skal have anlagt terrasse + gangareal med betonfliser. Kan ikke finde ud af, hvorvidt der skal ukrudtsdug under - nogen der har erfaringer at dele herom - fordele/ulemper?
Hvordan med coatede fliser, nogen der har erfaring med dem - holder de farven?

På forhånd tak for svar.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man ligger ukrudtsdugen, lige under fliserne, skal opretningen være 100% i orden, da det er svært at banke fliserne på plads, og er det små fliser som herregårdssten tror jeg ikke det vil være godt.

Jeg har brugt det under 30  x  60 x   6  fliser, de ligger rigtig fint, det var i 2010
Jeg gav det No grow fugesand, men efterhånden kommer der alligevel lidt ukrudt op mellem fliserne, men de første 7-8 år var der ingen ukrudt. Men tænker en tur med terrassevaskeren og en ny omgang No Grow, ville kunne afhjælpe problemet.
Ukrudtsdugen har også en gavnlig effekt  men at holde myrerne væk, de holder sig stort set ude i kanterne.    

Vi prøver igen, i morgen --
Er det mindre fliser / belægnings sten, så vibrerer man normalt oven på fliser. Det medfører at fliser synker en smule ned i sandet og sand presses op imellem den nederste del af mellemrum. Det styrker flisebelægningen så her er det ikke en god ide med ukrudts dug.
Jeg mener nu også at det meste ukrudt imellem fliser kommer oppefra som frø eller græs der vokser ind fra siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
je-ns: Lige hvad jeg gerne ville høre. Men som ev elmand skriver, har du vel fået lidt ukrudt ovenfra?

Det græs som ev elmand beskriver vokser ind fra siden (fra græsplænen), er også min store bekymring, for det er ikke til at "få has på" mell. fliser. Har nogen gode råd til, hvordan man undgår dette græs vokser op mel. fliserne?
Det kan du ikke hindre, men du kan få det til at visne ved at smøre det med en roundup blanding

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
No Grow flisesand er ret effektivt, når det kommer på når fliserne lige er lagt, så det kommer ned i hele flisens tykkelse.
Men ja med tide kommer der lidt ukrudt, men ikke i de mængder som hvis man bruger almindelig sand.
(No Grow hærder lidt op, så fugen bliver hård)
Jeg har nogle fliser der støder op til græsplæne, her har jeg brugt sådan noget 15 cm højt plastbånd (det er 3 mm tykt) der et ret effektivt til at stoppe græssen i at invadere fliserne. Købte det ikke her, men er ret sikker på det er samme produkt. ​LinK​​​
(har brugt samme metode i bede med skærver, og med ukrudtsdug i bunden, og ca 15 cm tykt lag skærver, det er ret effektivt, der kommer ikke ukrudt nede fra, og yderst begrænset hvad der lander og gror af ukrudt)

Annonce
Tak til je_ns for fin rådgivning.

Har nogle fliser der er lagt i 2016 her er der en 15 cm plastkant første billede

Så har jeg nogle fliser der er lagt i 2018, her er ingen plastkant, det er 20 x 40 fliser og som man kan se er græsset vokset over 10 cm ind over fliserne. Sidste billede.

Ingen af stederne har jeg ikke gjort andet end at slå græsset med plæneklipperen. Og der er ikke brugt No grow nogle af stederne.
Hvor der er plastkant, ville man nemt kunne fjerne den smule græs der er ind fliserne med en ​græstrimmer.

Et tip er, at tage den billigste eddike (32% eddikesyre blandet 1:6 med vand er billigere), du kan få fat i, bore et lille hul (1-2mm) i låget og så sprøjte med det mellem fliserne af og til, for så kan intet gro der.

Hellere leje end at bo på gaden.
Da jeg fik lagt fliser i sin tid, ​brugte jeg almindeligt sand. Der var ikke meget ukrudt de første år. Men det kom med tiden.

For ca. 10 år siden sugede jeg alle min flisefuger rene og fyldt NoGrow flisesand i. Det virkede det første år, derefter var det som før. Hvis jeg havde brugt almindeligt sand, havde det sikkert været det samme. Totalt spild af tid. Jeg kan ikke anbefale NoGrow flisesand.

Tak for alle input, jeg suger det hele til mig, bliv endelig ved.
Specielt tak til Je_ns, som har sendt fine billeder med.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis