tegl kontra cement tagsten

Hvad er lige den konstruktionsmæssige forskel mellem tegl, og cement tagsten?

Hvad holder længst?

Har i øjeblikket cement sten på huset, og er så småt begyndt på planlægningsfacen til den store renovering.. Og kan se at der er omkring 100krs forskel pr kvadratmeter hos www.bygmax.dk, på henholdsvis Tegl og Cement tagsten..

Så hvad er forskellen? (udover at det ene er brændt ler, og det andet er cement)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
TJAE

Lighederne er jo på mange måder større end forskellene..
Leve tiden kan vi først vide noget om om rigtig mange år...
Men mange Cement sten har holdt i mere end 80 år, mange teglsten i lige så mange. Andre i kortere årrækker..

Min opfattelse er at man vælger mest efter hvad man syntes er pænt.
Prisforskellen du nævner bør dog kunne forhandles til at være langt mindre.. Men husk på at prisen på et tag er mange ting...
Det prisen på tagsten, bindere, lægter, undertag, special sten ved sternbrædderne, rygninger osv. Så regn en pris på hele taget og forskellen vil plæudseligt ikke syntes helt så voldsom længere...
Men tegl er dyrere ( og langt kønnere, efter min mening ).

MVH Njord
Som min gamle læremester sagde: Jeg vil ikke lægge tegl, for jeg har endnu ikke lagt et tag, hvor stenene blæser af. Det er pænt men jeg vil ikke lægge det. :wink:

En holdning, som har smittet af på mig, jeg lagde et betontag sommeren 2002, og skal snart i gang på min tilbygning. biggrin
Mine naboer er murere og vil heller ikke have tegl på deres huse, og de skulle vel ellers være de nærmeste til at have det. :wink:

Jeg synes en betonsten ligger bedre end en teglsten, især hvis det er en dobbelt-S eller en vinge-økonomi.

Men tegl er pænt :roll:
Det er lidt pest eller kolera. Jeg har lært, at tegl vil slå sig i brændingen, hvorfor selv et nyt tegltag vil se ud som noget, der er kastet op med et kulskovl (sammenlignet med cementsten).
Til gengæld er jeg meget overbevist om, at en rigtig brændt tegl har længere holdbarhed - BUT WHO CARES, det bliver vores efterkommeres problem!

Og så skal jeg da lige nævne, at der i Holstebro skiftes relativt nye (5-10 år) tegltage som aldrig før - der er desværre nogle leverandører, der har sparet på kvaliteten. De smuldrer ganske enkelt op (behøver vel ikke at nævne, at der kun er en til at dække omkostningen - ejeren).l

Din prisforskel holder ikke en meter - du kan forhandle den ned til næsten ingenting, i hvert fald ikke noget der betyder noget i forhold til prisen for taget i alt.

Mvh.

Jan R.
Køb en tysk tegl...
De er billige og meget holdbare. Der er hårdtbrændte og kan holde til klimaet.

Og ja der er mange eksempler med dårlige tegl indenfor de seneste 15 år. Bla. Højslev tegl har lave nogle ret dårlige produkter tidligere, men skulle eftersigende være iorden nu.

Men resultaterne ses først om rigtig mange år. Og tegl koster mere end beton. Men ikke så meget som mange tror, på mit hus ( se billedet til venstre ) har merprisen været under 10.000,- Og jeg har bestemt ikke fortrudt. Jeg har kun lagt en lille del om efter den første storm ca 7 sten. Og herefter har de fundet deres rette plads... Teglstenene er mere levende når de er lagt op. der er jo kun vingen i siden, og ikke alle disse false osv..

Men valget er dit. Tag en tur rundt i et nyere byggeri og du vil se ca 90% beton, og det er garanteret pga pris og folks holdning om at vælge som alle andre... Jeg tror faktisk ikke der er mange der har tænkt på hvilke alternativer der findes... derfor også et ret stereotypt billede i mange nybygge rområder... I øjeblikket er det sorte betontage, for 5-8 år siden var det røde betontage der var normen...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis