Afløb til nyt sommerhus


Jeg har et sommerhus projekt hvor der nu skal laves afløb. Indendørs skal der være 2 gulvafløb (bryggers og badeværelse), to afløb vaske (køkken og badeværelse) og et afløb toilet. Udendørs evt. et afløb til bruser. Der er ca. 16 meter afløb i alt. Jeg kunne godt tænke mig at få en pris ide, hvor jeg selv laver gravearbejdet. Er der nogen der har en ide om hvad det kan gøres for?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor i landet ?
Husk at når du vil grave selv, at kloakrør skal være omgivet af min, 20 cm sand, så spørg kloakmesteren først, hvor bred rende han vil have.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 22-05-2024 13:55:49

Hvor i landet ?
Husk at når du vil grave selv, at kloakrør skal være omgivet af min, 20 cm sand, så spørg kloakmesteren først, hvor bred rende han vil have.

 det passer nu ikke , det er ikke et krav , ikke engang så meget anbefalet

men korekt , spørg kloakfirmaet , de kan så også give en presis pris
Nameit skrev den 22-05-2024 13:02:51


Jeg har et sommerhus projekt hvor der nu skal laves afløb. Indendørs skal der være 2 gulvafløb (bryggers og badeværelse), to afløb vaske (køkken og badeværelse) og et afløb toilet. Udendørs evt. et afløb til bruser. Der er ca. 16 meter afløb i alt. Jeg kunne godt tænke mig at få en pris ide, hvor jeg selv laver gravearbejdet. Er der nogen der har en ide om hvad det kan gøres for?

 Du kan sikkert finde et prisestimat på kloak gods.dk og så ellers tænke en dags arbejde ind til en kloakmester. Deres priser varierer voldsomt ift postnummer. 


Men det bedste er at finde dem, du vil bruge, og aftale nærmere med dem. Så går du ikke galt i byen og de får det, som de mener det skal være. 
bredker skrev den 22-05-2024 16:13:09

je_ns skrev den 22-05-2024 13:55:49

Hvor i landet ?
Husk at når du vil grave selv, at kloakrør skal være omgivet af min, 20 cm sand, så spørg kloakmesteren først, hvor bred rende han vil have.

 det passer nu ikke , det er ikke et krav , ikke engang så meget anbefalet

men korekt , spørg kloakfirmaet , de kan så også give en presis pris

 Det sagde kloakmestren da jeg fik kloakeret for et par år siden, det var i ren ler, og så er det nok "bare" god håndværk, at bunden af renden bliver stampet op med sand, og efterfølgende dækkes rørene med sand, inder der fyldes op med jord.


Men ifølge DS 430 skal der være et beskyttelseslag omkring rørene. så mon ikke det var det kloakmestren mente ?




Billede sakset fra DS 430

Vi prøver igen, i morgen --
Det er så også den metode med ren sand omkring rørene jeg ser her ude på gaden i forbindelse med kloak separering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
je_ns skrev den 22-05-2024 17:16:13

bredker skrev den 22-05-2024 16:13:09

je_ns skrev den 22-05-2024 13:55:49

Hvor i landet ?
Husk at når du vil grave selv, at kloakrør skal være omgivet af min, 20 cm sand, så spørg kloakmesteren først, hvor bred rende han vil have.

 det passer nu ikke , det er ikke et krav , ikke engang så meget anbefalet

men korekt , spørg kloakfirmaet , de kan så også give en presis pris

 Det sagde kloakmestren da jeg fik kloakeret for et par år siden, det var i ren ler, og så er det nok "bare" god håndværk, at bunden af renden bliver stampet op med sand, og efterfølgende dækkes rørene med sand, inder der fyldes op med jord.


Men ifølge DS 430 skal der være et beskyttelseslag omkring rørene. så mon ikke det var det kloakmestren mente ?




Billede sakset fra DS 430

 en ting er at det er en god ide , bruger det også selv når det er i ler , men ikke et krav

nu skal du også regne med at de fleste af ds standarterne er anbefaling , ikke et lovkrav

Tak for jeres gode svar. 

Jeg kan godt bruge din tegning je_ns. Området her er sandet. 3300 Frederiksværk Asserbo sommerhusområde. 

Jeg er ved at indhente tilbud, jeg forstår at det skal man. 
Nameit skrev den 23-05-2024 15:55:56


Tak for jeres gode svar. 

Jeg kan godt bruge din tegning je_ns. Området her er sandet. 3300 Frederiksværk Asserbo sommerhusområde. 

Jeg er ved at indhente tilbud, jeg forstår at det skal man. 

 er det indendørs kan du godt glemme den tegning , du kommer ikke så dybt i at den kan bruges

der er ingen der siger du skal indhente tilbud , det er noget du selv bestemmer . tit er det billigere at få det lavet på timeløn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis