planlægning af terrasse


Vi skal have lavet en terrasse, og jeg tror jeg har "nogenlunde" styr på hvordan, men jeg vil lige høre jer kloge mennesker herinde om et par ting.

1. Jeg har læst mig til at man bygger rammen først, dernæst spær og understøtning med fliser, og støbe stolpe ben/jorspyd til rammen. Lyder det ikke nogenlunde rigtigt? 
Det jeg er i tvivl om er, den del af rammen ind mod huset, skal den også bare klodses op, ellers støber man også stolpesko/bruger jordspyd der? Jeg påtænker ikke at sætte den fast i soklen, det vil fruen ik være med til.

2. Dernæst, der hvor der er træ, skal der graves noget toplag af, og efterfølgende noget stabilgrus inden der understøttes med fliser? Eller hvordan?

3. De lange stykker af rammen skal laves af 2 stykker. Der har jeg læst her på siden af de skæres på en bestemt måde, husker ikke navnet, men på skrå, samles herefter med nogle vandrette lasker, og der understøttes under samling. Er det korrekt?

4. Til rammen.....hvilken tykkelse er der bedst erfaring med at bruge? 

Udover det, fortsat rigtig god sommedag, jeg håber at kunne poste et billede af den færdige del på et tidspunkt snart. Jeg har vedhæftet billede af hvor den er planagt. Det er noget der svare til 5 x 7m.







Hastværk er lastværk
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Hvis der lægges fliser over hele arealet først så kan rammen ligge direkte på fliser. Så skal der kun nogle kiler under for at rette det op så det er vandret. Måske skal der være et enkelt stolpesko i hvert hjørne så det ikke flytter sig eller blæser op. 
2. Mon ikke du mener "der hvor der er græs" Ja her skal der graves af, lægges stabilgrus, og et lille lang sand 3 - 5 cm før der kommer fliser. Der skal køres ed vibrator efter hvert lag. 
3 Når det stort set er understøttet over det hele så har det ikke den stor betydning hvordan samling laves. Men principielt så skal samling ikke være direkte på understøtning men den skal være 1/7 væk af afstanden imellem understøtninger. Det har noget at gøre med bøjnings kræfter osv. 
4 Når du kan have mange understøtninger så betyder højden på rammen ikke noget. Måske skal der slet ikke være en ramme med understøttes på hver enkelt spær.
Du har jo ikke ubegrænset højde op til døren. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak ror svar Erik. Det gjorde mig klogere på fremgangsmåden. Tak🙂👍

Hastværk er lastværk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis