Ny vandindføring i sommerhus

Hej VVS kyndige

Vi har haft et udforsikret rørbrud i vores sommerhus. Øv! Bruddet er et sted imellem gammel AVR stopventil og tilslutning til hus. Så jeg skal have lavet en ny rørindføring.

Da der er stopventil ved målerbrønd, vil jeg udskifte (nedlægge) den gamle AVR stopventil med en +GF+ Multijoint. Derfra 32 mm PEM rør i et 90 graders indføringsrør og op i badeværrelse. Giver det mening?

Og hvilken +GF+ Multijoint skal jeg have fat i, hvis den skal koble til 32 mm jernrør i den ene ende og 32 mm PEM rør i den anden?

Krydser fingre for at der VVS kyndig, som kan give mig et godt råd

Hilsen

Simon

Bh. Simon
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
32 mm jernrør er ret sikkert et 1” gevindrør. Hvis gevindenden er brugbar, kobler du blot PEM røret sammen med f.eks. en GF iJoint overgangsmuffe.
Skal jernrøret afkortes, skal du også købe f.eks. en GF Primofit kobling.

Søren O
Hej Søren O. Kan en Primofit godt tåle at ligge i jorden? Hilsen Simon

Bh. Simon
Den skal nok holde til jernrøret alligevel skal skiftes.

Søren O
Er sommerhuset frostfrit om vinteren ?
Dræner du normalt røret fra målerbrønden og frem ?
@Thomas_Mygin. Ja, sommerhuset er frostfrit om vinteren (ved dog ikke hvorfor det skulle være relevant, da Primofit samlingen skal placeres udenfor huset og i 110 cm dybde. Og nej jeg dræner ikke fra målerbrønd og frem. Hilsen Simon

@Søren O. Et andet spørgsmål, som du eller en anden måske vil byde ind på. Ved indføringsrørets afslutning skal der påmonteres en såkaldt Murkobling. Disse kan fåes i Plast/Messing til 776,- og i Plast til 110,-. Det er en voldsom stor prisforskel. Er der stærke argumenter for at vælge den dyre i messing eller kan den i plast anvendes (lovligt)?

De to typer ses her:

https://www.wattoo.dk/bf-murkobling-32-mm-x-3-4-np-074151159

https://www.wattoo.dk/63-32x3-4-overg-t-indf-boej-074184031

pft. for svar. 

Simon

Bh. Simon
Du kan udmærket “nøjes” med den billige kobling, når røret føres op over gulv. Jeg har selv brugt den dyre kobling ved indføring i kælder, men den skal også være vandtæt.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis