Tilpasning af stålnedløbsrør til regnvandsopsamler

Jeg vil gerne tilslutte en regnvandstønde til vores eksisterende nedløbsrør. Jeg gætter på, at nedløbsrørerne er i stål, da der er tegn på en smule rust på kanterne af rørerne.

Nedløbsrørets diameter ser ud til at være på 76mm. Problemet er, at nedløbsrøret ikke har en konstant ydre diameter. Det skyldes den lodrette samling, der øger diameteren på nedløbsrøret i den ene retning til ca. 81mm (se tegning).

Jeg har købt en Rheinzink regnvandsopsamler (76mm), som jeg gerne vil montere på nedløbsrøret:

Hvis jeg skærer nedløbsrøret i to dele, vil begge ender jo have en max diameter på 81mm, hvilket ikke passer særlig godt ind i regnvandsopsamleren, der har en øvre indre diameter på netop 76mm.

Kan I komme med nogle gode forslag til, hvordan jeg får presset et nedløbsrør på op til 81mm ned i min regnvandsopsamler?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Jeg tror at dit "afløb" passer på nedløbet. Det er jo lavet med en tykkere del for oven, så dit nedløb passer ned i, og på "udløbet" er den smallere så den passer inden i nedløbet.  
Tag nedløbsrøret af og test det inden du skærer i det. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Velkommen på l-d-s.
Jeg vil foreslå denne løsning, da jeg synes der mangler lidt indvendig/udvendig info.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det liger at den er lavet til nedløbsrør uden søm. Den skal monteres i højde med top af tønde, så vand ikke løber over. Den er lavet indvendig på samme måde som den JohnLarsen linker til.

Hvis du viste hvilket fabrikat dine nedløbsrør er, var det letteste at købe en der passer.

Den eneste mulighed jeg ser, er at banke sømmen på den øverste del af nedløbsrørret ind, så det bliver en indvendig søm. Det er ikke let og kræver nok at du får lavet en passende rundstok til at lægge ind i røret, hvor der er snittet ud til sømmen. Så du kan banke sømmen ind uden at deformere røret.  

Start med at afmontere nedløbsrøret og se at det passer i den ene ende, ellers bliver det omfattende. Det ser ud til at den indvendige mekanisme let kan stoppes af blade og skidt. Så det skal være let at skille ad når det skal renses.
Kan du ikke bare skære sømmen af på den del, som skal ned i opsamleren?
JohnLarsen skrev den 21-05-2024 18:47:44

Velkommen på l-d-s.
Jeg vil foreslå denne løsning, da jeg synes der mangler lidt indvendig/udvendig info.

Hej John, jeg synes også den løsning så god ud og jeg har prøvet den af. Jeg er ikke tilfreds med den mekanisme, der holder den fast til nedløbsrøret. Det ser ud til at fungere okay, så længe regnvandstønden ikke er fuld. Men så snart den er fuld, vælter vandet ud af samlingen og fra stykket efter samlingen men før slangen. Det er jo plastik på den ene side af nedløbsrørsvæggen og gummi på den anden side, der skal sikre, at vandet enten søger ud i tønden eller videre ned i afløbet.

​Den ​nye ​jeg har ​købt ​har et mere lukket forløb og dermed ​tænker jeg, at vandet vil være bedre i stand til at finde hen ​til de ønskede steder. Men smart ser den ud!
Annonce
GodeVen skrev den 21-05-2024 23:05:31

Det liger at den er lavet til nedløbsrør uden søm. Den skal monteres i højde med top af tønde, så vand ikke løber over. Den er lavet indvendig på samme måde som den JohnLarsen linker til.

Hvis du viste hvilket fabrikat dine nedløbsrør er, var det letteste at købe en der passer.

Den eneste mulighed jeg ser, er at banke sømmen på den øverste del af nedløbsrørret ind, så det bliver en indvendig søm. Det er ikke let og kræver nok at du får lavet en passende rundstok til at lægge ind i røret, hvor der er snittet ud til sømmen. Så du kan banke sømmen ind uden at deformere røret.  

Start med at afmontere nedløbsrøret og se at det passer i den ene ende, ellers bliver det omfattende. Det ser ud til at den indvendige mekanisme let kan stoppes af blade og skidt. Så det skal være let at skille ad når det skal renses.

Hej Ven, jeg ved meget lidt om nedløbsrørene, da de blot fulgte med det hus vi købte. Tak for idéerne med at deformere nedløbsrøret, det kunne meget vel være den vej jeg ender med at prøve at gå.

En anden tanke jeg fik var simpelthen at købe et stykke aluzink nedløbsrør (hvor diameter er mere passende) og erstatte den lodrette del - det er ca. 2-2.5m. Stål og aluzink ligner ikke hinanden helt, men det kan være, at de vil komme til det over tid?
Jeg er helt ​enig, det skal være nemt at skille ad og min nuværende kan jeg heldigvis nøjes med at ​rense ​om foråret, da ​jeg stort set ikke har blade i tagrenderne.
jenshøj skrev den 22-05-2024 14:07:55

Kan du ikke bare skære sømmen af på den del, som skal ned i opsamleren?

Jeg Jens, jeg tror ikke det er helt nok, nedløbsrøret skal nok deformeres lidt mere før det kan passe ind i opsamleren  

PinkHenrik skrev den 21-05-2024 18:40:12

Velkommen til.
Jeg tror at dit "afløb" passer på nedløbet. Det er jo lavet med en tykkere del for oven, så dit nedløb passer ned i, og på "udløbet" er den smallere så den passer inden i nedløbet.  
Tag nedløbsrøret af og test det inden du skærer i det. 

Det var også min forhåbning da jeg købte opsamleren, men min skydelære er lidt uenig i denne antagelse  
Jeg har også tænkt på, om en rørmuffe af en art kunne gøre projektet nemmere, men jeg har ikke lige fundet nogle i mine lokale byggemarkeder og de forskellige onlinebutikker gør sig bestemt ikke umage med, at beskrive de forskellige mål på rør og muffer.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis