Støttemur, knækfliser eller Fundablokke

Hej med jer

Jeg har lige brug for lidt råd.. 
Jeg skal lave/erstatte en støttemur. den bliver ca. 6 mtr lang og 80cm høj.. 
den skal holde på en eksisterende terrasse (af betonfliser, herunder: jord/grus/byggeaffald, fra husets opførsel i 1965)..
Spørgsmålet er, om det er solidt nok, at lægge knækfliser (evt. med beton nederst og fliseklæb imellem?) eller jeg bør bygge den af fundablokke (19cm?) med beton i (eller kan man putte andet i? som er mindre klimabelastende?)

kosmetikken er ikke så vigtig, da det er planen at der skal lægges en træterrasse ovenpå, som går ned over muren i en art trappe/niveauskift.. min tanke er bare at der ikke er grund til at købe nyt, når jeg har noget allerede:-)

Er det nok info til at I kan give råd? ellers tager jeg gerne et par fotos:-) 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes massere af info og guides til støttemure online, bla. Fra producenterne af diverse blokke. 

Det er en god idé at læse op på, så du får en idé om hvad der skal til i form af fundament, dræn osv. 

Og så bliver det hurtigt et spørgsmål om hvor meget arbejde du vil lægge i det for at sikre at muren ikke kommer til at skride ud. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Det kommer virkelig meget an på jordtypen hvad du kan slippe afsted med... 

Der er som ildstaal skriver masser af guides på nettet fra de forskellige producenter af betonsten. De vil nok alle anbefale både dræn og en omfattende bagstøbning. Jeg har lige sløjfet 40 meter støttemur, kun 15 år gammel, som var lavet efter alle kunstens regler. På trods af dette har kombinationen af tung lerjord, vand og frost skubbet den næsten 15 grader...

Men har der stået en støttemur siden ´65 så tænker jeg at du kan bygge den på samme måde og så holder den nok længere end den træterasse du vil bygge ovenpå :)

Om du bruger knækfliser, fundablokke eller noget helt tredje tror jeg ikke gør den store forskel. styrken ligger i fundament, bagstøbning og bortledning af vand

Tak for kommentarerne..
Her kommer lige et par fotos.

Jeg er klar over det findes guides. Men nu var jeg ude efter praktisk erfaring🙂 

Min tanke var netop, at den nuværende mur, omend godt skæv, har stået der længe.. så hvis jeg lavede det samme, blot stærkere, altså med understøbning, og lim mellem sten, ville kunne bygge en mur der holdt.
Det er jo ikke så meget økonomien i det, mere det fjollede i skulle køre mine sten på genbrugen og hente nogle nye  når jeg har alle stenene liggende, og cementproduktion jo ikke gør noget godt for klimaet.

Men hvis det hele bare skvatter sammen er det endnu mere tumpet🤣

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Godt med billeder :)

Jeg er ikke brolægger, så kan kun dele hvad jeg selv ville gøre :)

1. Jeg ville genbruge stenene
  2. sætte dem i jordfugtig beton
  3. lime dem med fliseklæb
  4. sørge for at eventuelt vand kan komme ud mellem stenene
  5. fylde bagved med grus, skærver eller andet som dræner godt
  6. lægge min kommende terasse med brædderne vinkelret på huset med et lille fald så vandet dræner væk og ikke hobes op bag støttemuren
Jeg ville droppe den store bagstøbning, jordankre, dræn, etc. Hvis det andet har stået der i så mange år, så går den nok !
Hvis du ikke vil igang med at støbe, og lave det helt store tiltag.
Så kan det godt lade sig gøre med knækfliser, jeg havde sådan en mur på ca 70 cm i højden stående, med jord/sand og fliser op i højden, og med fliserne fri ud mod græsplænen, jeg have den i over 25 år, de stod faktisk nogenlunde pænt stadigvæk.
Jeg havde gravet muldjorden væk under hvor de lå, og fyldt op med stabilgrus, som blev stampet.
limer du den sammen med fliselim til udendørs, vil de gøre dem mere stabile.

Mine knækfliser blev erstattet af herregårdssten, her lavede jeg dog en sokkel i beton,samt en støtte mur ½ vejs op inde bagved, og limede dem med fliselim til udendørs.
Da herregårdssten ikke står så stabilt som knækfliser..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis