Vi er i gang med at nedrive en gammel bindingsværkslade med hanebåndsspær med en taghældning på 40-45 grader. Asbesttaget er snart pillet ned, og så er det spærenes tur - men hvordan gør vi det nemmest uden store maskiner på en kontrolleret måde?
Spærene er sømmet på tagremmen, så jeg har tænkt på, om man kan lægge dem ned stille og roligt med et spil/en talje, efter lægterne er savet over. Spørgsmålet er så, om spillet bare kan sættes fast til nabospæret - kan resten af konstruktionen bære de mange kilo, der bevæger sig væk? Vi har en minigraver på 1 ton, som lige præcis kan komme ind i bygningen og agere kontravægt, hvis det er nødvendigt. Naboerne har diverse landbrugsmaskiner, men ingen kan nå op og forsigtigt lægge spærene ned med fx frontlæsser.
En anden mulighed er at save dem ned oppefra. Det skal dog siges, at alt træværk er af meget tvivlsom beskaffenhed, og der er ikke isat hanebånd i alle spær, nok kun hvert 3.-5. spær, så vi ville skulle isætte støtter/hanebånd de manglende steder. Alene det faktum gør denne mulighed lettere uoverskuelig i mit hoved, det er meget ekstraarbejde og dermed langsommeligt og samtidig ret angsprovokerende at skulle bakse så meget rundt med en motorsav så højt oppe over et betongulv. Alternativt kunne man leje en lift, men det er jo sjovest, hvis det er gratis :-)
Jeg håber, der sidder nogen derude med en god idé eller erfaring med sådan et projekt. Hvis ikke, hvad mener I er det billigste alternativ, hvis vi må bide i det sure æble og betale os fra det?
De bedste hilsner
Rasmus