Nedrivning af hanebåndsspær

Vi er i gang med at nedrive en gammel bindingsværkslade med hanebåndsspær med en taghældning på 40-45 grader. Asbesttaget er snart pillet ned, og så er det spærenes tur - men hvordan gør vi det nemmest uden store maskiner på en kontrolleret måde? 

Spærene er sømmet på tagremmen, så jeg har tænkt på, om man kan lægge dem ned stille og roligt med et spil/en talje, efter lægterne er savet over. Spørgsmålet er så, om spillet bare kan sættes fast til nabospæret - kan resten af konstruktionen bære de mange kilo, der bevæger sig væk? Vi har en minigraver på 1 ton, som lige præcis kan komme ind i bygningen og agere kontravægt, hvis det er nødvendigt. Naboerne har diverse landbrugsmaskiner, men ingen kan nå op og forsigtigt lægge spærene ned med fx frontlæsser.

En anden mulighed er at save dem ned oppefra. Det skal dog siges, at alt træværk er af meget tvivlsom beskaffenhed, og der er ikke isat hanebånd i alle spær, nok kun hvert 3.-5. spær, så vi ville skulle isætte støtter/hanebånd de manglende steder. Alene det faktum gør denne mulighed lettere uoverskuelig i mit hoved, det er meget ekstraarbejde og dermed langsommeligt og samtidig ret angsprovokerende at skulle bakse så meget rundt med en motorsav så højt oppe over et betongulv. Alternativt kunne man leje en lift, men det er jo sjovest, hvis det er gratis :-)

Jeg håber, der sidder nogen derude med en god idé eller erfaring med sådan et projekt. Hvis ikke, hvad mener I er det billigste alternativ, hvis vi må bide i det sure æble og betale os fra det?

De bedste hilsner 

Rasmus 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tager dem fra en ende af, og saver lægter over. Du kan jo langt hen ad vejen kravle på lægter i nabofag, Men forinden har du fastgjort en lang snor fra spær og til minigraver ( bagud i bygningen). . Så skubber du til spær så denne vil vælte, men minigraver holder den og kører langsom frem indtil det ene spær er ligger ned. Undlad at tage søm ud i bunden så bliver foden hvor den er. 
Hvis det alligevel skal ødelægges så kan du tage lægter af undtagen 2 i hver side. Du binder så minigraver til en af de midterste spær og trækker hårdt. Så lægger de sig alle ned over hinanden, og kan skilles ad. Ved den sidste metode holder du folk og hunde væk fra selve huset når det skal væltes.
Husk at spærene er rejst med håndkraft en efter 1. Det eneste de havde til at styre / rejse de første med var en lang lægte skråt ned til jorden der var bundet fast i kip. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Tak for dit svar! Vi har både drivhus og bolig for tæt på til at vi tør lade det falde som et korthus. Tanken er ellers meget tillokkende.

Hvis nu spærene har sluppet remmen, ville du så give dem nogle skruer inden?

Har du nogle gode ideer til, hvad man gør ved gavlene? Taget er halvvalmet.
Hvis der er plads til en ​lastbil med kran, ville jeg ofre ​den time eller to det koster.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns, det er måske ikke et dårligt bud. Skal alligevel have hentet asbespladerne af kranbil, så kunne han også lige klare de spær, han kan nå, og resten må jeg nok klare som foreslået af ev elmand.

Tak for inputs, jeg skal prøve at huske at vende tilbage senere på sommeren, når vi er nået i mål med projektet!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis