Opfyldning af udgravning

Vi har fjernet noget fundament til et gammelt skur, og vi står nu med nogle render vi skal have fyldt op. 
Renderne er ca 70 cm dybe og 40 cm bred.
Skuret stod ret tæt på vores hus, og en del af renderne løber i en afstand af ca 150 cm langs fundamentet til vores hus.
Vi vil derfor gerne fylde dem op med noget, som bliver stabilt for at sikre os mod sætninger på vores hus.
Min tanke er at fylde op med stabilgrus 0-32 mm og stampe det godt med en jordstamper lavet af en kraftig stolpe.

Er det den korrekte fremgangsmåde, eller skal jeg bruge noget andet sand/grus?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en god plan  

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil mene at stabilgrus er overkill, hvis ikke du skal køre med tunge køretøjer. Jeg ville fylde op med almindeligt “fyldsand”, og så leje en “jordloppe” til komprimeringen. En jordloppe er meget effektiv, så du kan nøjes med at komprimere af 2 omgange. Første gang efter 40 cm - 50 cm. opfyldning, og så når renden er fyldt helt op.

Søren O
Med mindre stedet skal være parkeringsplads kan du bare bruge uharpet jord.
Har lige rørlagt en grøft på 50m. Jeg havde kun adgang fra den ene ende. Med en minilæsser fyldte jeg op og kørte ud på opfyldet for at komme af med næste skovlfuld.  ​Uden komprimering holdt det sagtens til at køre ud på. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tænkte bare at hvis man er bekymret for soklen i huset, er stabilgrus det sikre valg, og skal man ud og købe er prisen ret ens på stabilgrus og fyldsand..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for jeres svar. 
Vi går med stabilgrus. Jeg har også overvejet en jordloppe, men jeg tænker, at jeg bruger lidt ekstra energi og stamper det med håndkraft. Jeg planlægger med at stampe det nogle gange mens jeg fylder op. Jeg vil nok også vande det lidt ned, hvis der ikke kommer regn.
Der er ikke nogen sætnings risiko når det er 1,5 m fra huset. Husets sokkel er sikkert 80 - 90 cm dyb så du kunne faktisk grave 70 cm ned tæt på sokkel uden problemer. Ellers hvis der ikke er sokkel så regner man ikke med sætnings risiko for når det 0,5 m vandret og så 45 grader udad / nedad fra huset. Det er du jo ikke i nærheden af. 
Skal det slutte som blomsterbed så skal der fyldes jord i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis