Tomos A32 skyder

Hej.

Har installeret elektronisk tænding på min A32.
Det er en Bosch tænding fra Mopedspeed.
Den vil ikke starte og skyder i udstødningen.
Gnisten er fin blå.
Hvad kan der være galt.
Der er ingen tændingsmærker at stille den ind efter:-(
Håber I kan hjælpe;-)
Vh
Skovly99
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag lige et billede af systemet, hvis det fungerer som på scootere, er der en tændingsforstærker ( cpi ) og en giver ved svinghjul. At den skyder, tyder på for sen tænding. Hvis svinghjulet har flere magneter, kan den i princippet lave gnist flere x pr. rpm.

Hej cdp.
Det er det her som er monteret.
Efter anvisning skal den stå i midten, jeg har fået at vide der ikke er noget tændingsmærke.
Der er 4 magneter i svinghjulet.
Vh skovly99
Stil tændingen til at tænde 1 mm før stemplet er i top, så står den rigtigt.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej cdp.
Har vedhæftet et billede af tændspolen og 12v spolen.
Det sidder sådan her på motoren.
Har på fornemmelsen at pladen skal drejes en halv omgang.
Der er ingen tændingsmærker på den elektroniske plade.
Mopedspeed siger at den skal sidde i midten af bolthullet.
Har prøvet at have den til begge sider og i midten.
Den skyder bare i udstødningen.
Gnisten er fin blå.
Vh
Skovly99
Optimalt skal du have fat på en tændingspistol, så laver du selv et tændingsmærke, der er  1 mm før ​stempel er i top.
Sådan en tændingspistol ​LinK​​​

Har du prøvet med et nyt tændrør, selv om der er fin gnist på i fri luft, er det ikke sikkert det virker under tryk.

Annonce
Er der not i svinghjulet?
Jeg gætter på at svinghjulets position bestemmer tændings tidspunktet. Det er ikke nok at ankerpladen sidder rigtigt. Det er lig så vigtigt at svinghjulet sidder rigtigt.
GodeVen skrev den 19-05-2024 21:04:26

Er der not i svinghjulet?
Jeg gætter på at svinghjulets position bestemmer tændings tidspunktet. Det er ikke nok at ankerpladen sidder rigtigt. Det er lig så vigtigt at svinghjulet sidder rigtigt.

Du kan være sikker på, at svinghjulet position er afgørende for tændingstidspunktet. Hvis billederne forstørres op, kan man se en notgang i svinghjulet. Normalt vil der også være en notgang i akslen. I akslens notgang monteres en halvmåneformet fer. I gamle dage indstillede man tændingen ved at sætte en skruetrækker ned i tændrørshullet og drejede svinghjulet så stemplet var i top. Derefter drejede man tilbage så stemplet var ca. 1 mm før top. Tændingen indstilles så ved at flytte pladen i de aflange huller med platinerne (dengang det var platiner) så de var ca. 1/10 mm åbne.

fase
Nu ved jeg ikke hvordan sådan en elektronisk tænding virker..
Men oprindeligt er den jo med en tændspole, platiner og en kondensator.
Og der sad en not på akslen og en notgang i svinghjulet, og så var der en knast på svinghjulet, der åbnede for platinerne, og lige når platinerne åbnede sprang der en gnist. Så oprindelig har magneterne intet med timingen af tændingen at gøre.

Sakset fra en anden leverandør af elektroniske tændinger..
"TYPISKE FEJL
 1.] På anlægsfladen til motoren kan der på tænding E48 være lak der skal skrabes væk
 2.] Killer (stop)  ledning kan være i klemme
 3.] Svinghjul sidder ikke i rigtige position (notgang / kile)
 4.] Svinghjul kan være forkert
 5.] Der må ikke sætte hjælpespole ovenpå fx til baglys, så kan chippen ikke finde ud af det
 6.] Spolens kanter skal helt ligge fri af tændingspladen, til tider er det nødvendig at file lidt i tændingspladen i og med at diameteren på tændspladen ofte er lidt for stor.
 7.] Svinghjul kan have for stor magnetisme, prøv med et andet.
 8.] En dårlig kopieret krumtap kan have notgang på svinghjul forskudt, På normale tændinger har man 2 justeringsmuligheder for at kompensere for dette (platinafstand og grundplade).
 På en elektronisk tænding er der kun justering af grundplade hvor justering kan foretages,
 En meget sjælden gang kan man opleve at man skal tage noten ud hvorved man har fuld justerings mulighed.
 Bemærk der er ofte tale om en justering langt under en millimeter, der er nødvendig.
 Det sker der ikke noget ved dersom konus på svinghjul og svinghjulsaksel passer godt sammen."

Jeg har på fornemmelsen at svinghjulet er monteret uden not, eller det ikke passer til den nævnte motor. 
Som flere nævner var der i gamle dage platiner, så man kunne se hvornår tændings tidspunktet var uden avanceret udstyr. Styringen skal stadig vide hvornår tændings tidspunktet er. Det kan være en form for giver, men jeg gætter på at det blot er magneterne i svinghjulet, der giver tidspunktet. Det er derfor vigtigt, at der monteres svinghjulet, der fulgte med sættet. Notgangen i akslen skal være det rigtige sted, der passer til sættet. 

Jeg var inde og kigge hos Mopedspeed. De siger at det kommer fra en kinesisk producent og kalder det "Bosch" i anførselstegn. 

Hej.
Der er not i, så svinghjulet sidder rigtigt.
Det er et komplet sær jeg har købt ved mopedspeed.
De skriver at det er lavet i Taiwan, så det ikke er dårlig kineser kvalitet🤔.
Det er et nyt tændrør der sidder på, den har fin blå gnist🙂.
Jeg har flyttet på bagpladen fra det ene yder punkt til det andet og der i mellem.
Den skyder i udstødningen, andet jan jeg ikke få den til😵.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis