Hvornår er det bedst at fræse plænen.

Jeg mangler 10 brædder så er terrassen færdig herhjemme. Skal så igang med at fræse hele jorden / plænen for at anlægge en ny plæne. Det hele skal jævnes ud. Mit spørgsmål til de kloge hoveder herinde er om det er det rettet tidspunkt til at fræse og jævne ud lige nu. Det har jo ikke regnet i et stykke tid og ser ikke ud til at der kommer regn de næste par uger. Jorden er knas tør. Skal jeg vente til der faldet lidt regn eller kan fræseren sagtens klare den tørrer jord. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på hvilken fræser du har, er det en efterhængt fræser burde den sagtens kunne klare det, og når jorden er tør er det nemt at lade græs rødder og andet tørre ud og rive det sammen.

​Men jordtypen har også meget at sige, er det stiv lerjord, er det vanskeligere.

Vi prøver igen, i morgen --
Har allerede kørt jorden igennem med en minigraver så lidt løs må den være. Tænker at leje sådan en fætter 

Det er bedst nu, før det bliver for varmt, hvis du vil så græs. Tørke er din fjende nr et.

Fræs, jævn / planer, trommel let (ikke hårdt, men jorden må jo heller ikke være for løs), riv spor, så på kryds og tværs, gød, vand - dagligt.

Hvis det er leret jord, vil iblanding af topdress være bedre end gødning. Og så er det nu, du vælger, om det er prydplæne eller bare en plæne. Havehandel er et godt sted for frø til pryd.

Har en i nabolaget, der fik rullegræs. Det er virkelig blevet jævnt og flot. Den kom sidste efterår og er virkelig harmonisk.

Jeg har eftersået med en anden sort. Dét er en ommer. Til gengæld er den nye præcis den, jeg vil have. Det er den gamle plæne, der ikke er pryd nok. 
Det skal ikke være pryd. Har købt en masse turfline turbo den røde. Har 3 små børn så der bliver ikke meget pryd plæne over den. Tænker jeg stamper hele jorden ved at gå på den, sammen med nogle naboer selvfølgelig. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også