Min nabo har garage efterfulgt af mur i skel. Både garagemursten og til dels mur-mursten er dækket med op til 40 cm jord fra min matrikel. Der er nu sket det, at muren er væltet i stormen. Min nabo ønsker nu ordnede forhold på min matrikel op imod hendes garage.
Jeg er klar over lovgivning som anfører 0,5 m afstand i sokkelniveau, før der må laves niveauforskel på min matrikel. Jeg har derfor truffet aftale om at få jorden fjernet i en rende. Jeg tænker forskellige muligheder for at gøre arbejdet færdigt.
En mulighed er at bevare renden i ren jord med skrå kant op til plæneniveau.
En anden mulighed kunne være at afdække sokkel og murværk op til 40 centimeters højde med grundmursplade, hvorefter renden i jord efterfølgende kunne fyldes op med ral, således at man får skabt en faskine. Terrænet falder i forlængelse af muren og der vil være naturlig afløb af vand for enden af muren
En tredje model kunne være at pudse muren fra sokkel og 40 cm op. Herefter atter påfylde ral og også lave faskine.
Jeg har set en lignende tråd herinde fra 2015. Men muligvis er der siden da kommet nye materialer på markedet til at isolere murstensmur mod jord?
Mvh Lena Buus