Lampe lyser ikke (men anden lampe gør)

Jeg har købt en lampe, som jeg ikke kan få lys i. Opsummering i bullets herunder. Det lader til, at noget i lampen ikke fungerer, men jeg ved ikke hvordan jeg skal finde og løse problemet. Det håber jeg at nogen kan hjælpe med. 🙂

Lampemanual her: https://www.assets.signify.com/is/content/PhilipsLighting/8719514341098). 

Billede og video-dokumentation her: 
https://photos.app.goo.gl/PgRL8ryJJDS8LuSk6 

Opsummering:
  • Jeg startede med at lave en kortslutning ved en fejl (forbandt både N og L i én muffe - ups) 
  • Relæ slog fra på kortslutning, og jeg har slået det til igen (se billede)
  • Både udtag i væggen og ledning virker, også efter kortslutning: Anden lampe tænder fint når tilsluttet på samme måde - med eller uden muffer. 
Det har jeg forsøgt uden held (ingen lys) :
  • Ledning i udtag, N sættes i muffe med N på lampe og L i muffe med L
  • Uden muffer for at gå uden om den (direkte kontakt mellem ledninger): giver små gnister, men ingen lys. 
  • (Jeg testede muffer med fungerende lampe, og de virker) 

Jeg har en polsøger, men ved ikke hvordan den bruges fornuftigt her, hvis nødvendigt. Har intet multimeter, men køber gerne hvis det er det, der skal til for at finde årsagen.

Photos-mappen viser:
  • Forsøg på lys med muffe-forbindelse ml udtag og lampes ledninger 
  • Hvordan lampens ledninger er forbundet i den (ser rigtigt ud) 
  • "Gnister" ved direkte forbindelse ml udtag og lampes ledninger (video 43 sek)
  • Lys i fungerende lampe ved samme setup (direkte fra væg i lampen, uden muffer) 
  • Lys i fungerende lampe ved samme setup (med muffer og ekstra ledning for at teste muffer) 
  • Relæet, der slog fra ved kortslutning 
  • Muffe-massage: bevægelse af ledninger i muffe giver blink i fungerende lampe (vel nok at forvente) 

På forhånd tak for hjælpen! 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne prøve om lampen virker ved at forbinde den med et stykke ledning med en stikprop i den ene ende og den anden ende forbundet til lampen med to muffer.  Hvis lampen nu virker, giver du lige en besked  her. 
Hvis lampen blinker, når du bevæger muffen, har du en løs forbindelse. 
Kan du ikke bare vise billeder af lampens tilslutning  og udtaget tilslutninger.

fase
Du kunne prøve om lampen virker ved at forbinde den med et stykke ledning med en stikprop i den ene ende og den anden ende forbundet til lampen med to muffer.  Hvis lampen nu virker, giver du lige en besked  her. 
Det er sådan her jeg har forsøgt indtil nu. Stikprop i stikkontakt i den ende, anden ende i muffer, hvor de samles med lampens små ledninger. 

Hvis lampen blinker, når du bevæger muffen, har du en løs forbindelse. 
Det er den normalt fungerende lampe, der blinker, når jeg masserer ledningerne lidt. Ikke den problematiske lampe. 

Kan du ikke bare vise billeder af lampens tilslutning  og udtaget tilslutninger.
Lampens tilslutning er i Photos mappen. Stikprop i den anden ende i stikkontakten er nok ikke så interessant. Som sagt lyser den anden lampe når sat i på samme måde. 
Sæt en stikprop på den nye lampe, og test den i en tilfældig ok stikdåse. Så ved du om lampen er ok.
Er der dæmper på det udtag du forsøger at tilslutte den?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Sæt en stikprop på den nye lampe, og test den i en tilfældig ok stikdåse. Så ved du om lampen er ok.
Det er hvad jeg har gjort, og intet lys. Men når det her sker:

• Direkte kontakt mellem ledninger giver små gnister, men ingen lys
... Tænkte jeg, det var tegn på "liv" i lampen. Altså at der måske er noget i den, der er dødt (løs forbindelse, noget brændt af - hvad ved jeg, lampen er købt brugt), men at det kan fikses i lampen. Men jeg søger råd til hvordan jeg isolerer problemet. 

Er der dæmper på det udtag du forsøger at tilslutte den?

Det er en stikdåse - det retter jeg lige i den oprindelige tekst, for det er måske ikke klart. Så nej, ingen dæmper. 

... Jeg må åbenbart ikke rette mit oprindelige opslag. Det var dog dumt. 
Du isolerer problemet ved at forbinde lampen med et stykke ledning med en stikprop i den ene ende og to muffer i den anden ende. Du monterer lampens tilledninger i de to muffer og sætter stikket i stikkontakten og tænder. Hvis lampen nu lyser, er lampen OK. Dit forsøg med at prøve med at tilslutte med kun afisolerede ender er alt for usikker til at prøve lampen. Der skal samles med muffer.
Din udtalelse om at det er den fungerende lampe, der blinker ved bevægelse af ledningen indikerer en løs forbindelse.

fase
Annonce
Har du prøvet at skifte ledningen der blev brugt under kortslutningen?
Når det delvist virker ved bevægelse, kunne det godt tyde på, at lederne er delvist brændt over af kortslutningsstrømmen.
Har du adgang til et multmeter?

Aldrig gå ned på udstyr!

S. Fabrin, JohnLarsen og Borst: Tak for jeres hjælp og tid. :-) 

Problemet er løst: Jeg skilte lampen ad yderligere, og fandt at lysstofrøret ikke var trykket langt nok ind i klemme-/kontaktholderen på lampeskærmen, så her var den manglende forbindelse til ledning og vægstik (se vedhæftede billeder).

Jeg glæder mig over at have lært hvad en tilledning er, og at der findes både enkelt- og dobbeltmuffer. 

Et sidste praktik bonusspørgsmål, som I måske har lyst til at komme med bud på: Lampen hænger i metalwires, som kan justeres i længde fra "dåsen" (fortæl endelig hvad det hedder :-) og ned til lampen. Overskydende wire samles i dåsen, og jeg undrer mig over at disse wires ender har en enkeltmuffe på hver. Det gør vel intet for at forhindre en kortslutning, da wiren af metal er ubeskyttet ellers? Måske det bare er for at undgå at blive "stukket" af wirens ende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis