E-d2 tagelementer - hvad er det?

I forbindelse med tagdækning på sekundær bebyggelse nævner Bygningsreglementet, at man kan bruge såkaldte "Transparente tagelementer klasse E-d2".

Jeg har søgt og søgt efter en definition på klasse E-d2, men jeg kan intet finde. Jeg kan finde en del om tagdækning klasse T, Broof (t2), men intet om E-d2.

Findes der en definition på E-d2 - eller bare nogle eksempler - derude? Jeg har ingen anelse om, hvilken type tagelementer vi taler om.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for linket! Og ja, det ser indviklet ud.

Du har ret i det med dråber. Der står i dokumentet:

"Klasse E kan enten stå alene eller kombineres med d2."
"d2: intet krav til mængde af brændende dråber eller partikler"

Men derudover kan jeg ikke se, hvad klasse E dækker over.
Så løsningen er måske bare, at man må prøve at se hos den enkelte tagplade-fabrikant, om de klassificerer deres produkt i brandklasse E (og så ignorere det med tillægsklassen d2, som vel bare er en lempelse af klasse E)?
Nu bliver jeg så alligevel i tvivl. Dokumentet siger, at:
"Byggevarers (eksklusive gulvbelægningers og tagdækningers) reaktion på brand inddeles i følgende primærklasser: A1, A2, B, C, D, E, F"

Dernæst står der:
"Tagdækningers reaktion på brand opdeles i følgende primærklasser: BROOF(t2) og FROOF(t2)"

Så det virker som om klasse E slet ikke er en klasse for tagelementer! Jeg overvejer, om forklaringen er, at det i virkeligheden er tilladt at bruge plader, som ikke er deciderede tagplader, til tagdæning på sekundært byggeri? Det virker i hvert fald underligt, at Bygningsreglementet taler om "Transparente tagelementer klasse E-d2", når tagdækning tilsyneladende kun klassificeres som "Broof" og "Froof" - og ikke "E".
Svaret på dit spørgsmål, kan helt sikkert findes i de standarder der henvises til. Desværre er alle nogle man skal betale for, så det er nok ikke vejen at gå.

Du kan sikkert finde simplificerede beskrivelse af brandklasser for bygningselementer.

Den simple løsning er blot at sikre dig at du bruger klasse E eller bedre ("lavere" bogstav).
Jeg går ud fra at transparente tagelementer er et andet udtryk for vinduer og tilsvarende. Det er derfor ikke tagdækning og vil ikke være dækket af BROOF(t2) og FROOF (t2). Men jeg har ikke specifik viden om det.
Annonce
Er der ikke blot tale om eksempelvis trapez-plader ?
Transparente og på sekundære bygninger, lyder i mine ører som trapezplader / termoplader og lignende, som ofte bruges som tag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis