Varmt vand bliver kun Varmt af og til

Hej LDS

Jeg er lidt I tvivl om jeg kan stille dette spørgsmål herinde men nu prøver jeg.

Af og til vil det varme vand i vandhanerne ikke blive varmt. Jeg har fjernvarme og varmeveksler. Der er ca 5 meter fra fjernvarme ind i huset og hen til varmeveksler. Jeg kan mærke at hvis varmt vand ikke har været brugt i noget tid (fx efter natten), så er det her rør  med varmt fjernvarmevand koldt om morgnen. Jeg har også gulvvarme (og 3 radiatorer) men som sidder på efter selve varmeveksleren. Når jeg tænder for en radiator kan jeg både høre og mærke at det varme vand kommer. Typisk er dette noget der kan få vandhanerne igang. Tænder jeg derimod vandhanen med varm vand så kan jeg lade det løbe i uendelig lang tid uden det bliver varmt. Jeg har prøvet at lukke for koldt vand til vandhanen bare for at se om der var noget galt der, men der er stadig fint tryk på det vand der burde være varmt. Det underlige er så at når først ser igen er varmt vand i vandhanen så virker det upåklageligt konstant, lige indtil der igen kommer en periode hvor ingen systemer bruger varmt fjernvarme vand.

Er der nogen der kunne have en ide om hvad fejlen kunne være. Jeg kan sige at dette er noget der er kommet pludselig. Varmevekslere er fra ​2012.

Mvh
Aloha
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aloha skrev den 16-05-2024 17:43:30

Af og til vil det varme vand i vandhanerne ikke blive varmt. Jeg har fjernvarme og varmeveksler. Der er ca 5 meter fra fjernvarme ind i huset og hen til varmeveksler. Jeg kan mærke at hvis varmt vand ikke har været brugt i noget tid (fx efter natten), så er det her rør  med varmt fjernvarmevand koldt om morgnen. Jeg har også gulvvarme (og 3 radiatorer) men som sidder på efter selve varmeveksleren. Når jeg tænder for en radiator kan jeg både høre og mærke at det varme vand kommer. Typisk er dette noget der kan få vandhanerne igang. Tænder jeg derimod vandhanen med varm vand så kan jeg lade det løbe i uendelig lang tid uden det bliver varmt. Jeg har prøvet at lukke for koldt vand til vandhanen bare for at se om der var noget galt der, men der er stadig fint tryk på det vand der burde være varmt. Det underlige er så at når først sker igen er varmt vand i vandhanen så virker det upåklageligt konstant, lige indtil der igen kommer en periode hvor ingen systemer bruger varmt fjernvarme pludselig. 
Mvh
Aloha

Har du en varmeveksler til både centralvarme og en til varmt vand? Eller har du direkte fjernvarme?

Du skriver at fjernvarme fremløbet er koldt om morgenen. Det tyder på, at der lukket for fjernvarmen, og der derfor skal skabes gennemstrømning af fjernvarmevand inden der kan produceres varmt vand. Det bekræftes også af, at hvis du åbner for en radiator og dermed skaber gennemstrømning af fjernvarmevand, der så får det varme vand til at virke. kunne du ikke tage et billede af dit varmesystem. Din varmeveksler er fra 2012. Det kunne være at den trænger til afkalkning.

fase
Hej S. Fabrin,

Mange tak for dit hurtige svar og undskyld jeg først får svaret tilbage nu. Det er er direkte fjernvarm så det er kun varmeveksler til varmt vand, og det er denne som jeg har mistænkt for at der er noget galt med.
Jeg har prøvet at vedhæfte et billede, dog er der en reol foran varmeveksleren så det er lidt svært at se noget, men til venstre for varmeveksleren kommer koldt brugs vand og der kører så (så ofte som det nu kan :D) varmt brugs vand også i venstre side.

Som du måske kan se er min differenstrykregulator (på retur med fjernvarmevand) noget der ligner at det komme fra 2. verdenskrig. Mine radiatorer kører fint uden at larme så jeg tænker den virker fint.

Mvh
Aloha
Har du samme problem i fyringssæsonen? Hvis det ikke er tilfældet, skyldes den manglende varmtvandsforsyning sikkert, at der først skal komme varmt fjernvarmevand frem til vandvarmeren. Hvis du vil have varmt vand med det samme, skal du have en lille konstant gennemstrømning af fjernvarmevand. Differenstrykregulatoren ser normal ud.

fase
Du er et lyn til at svarer. 1000 tak.
Nej jeg netop ikke problemer i fyringssæsonen, så jeg forstillede mig også at dette kunne være problemet (altså at gulvarme og radiatorer hiver det frem når det er koldt udenfor, men når det er varmt udenfor er der ingen fremdrift i fjernvarmevandet - først når jeg åbner for en vandhane). Hvordan vil jeg kunne få lavet en lille konstant gennemstrømning? Skal der en "cirkulationspumpe" på fjernvarme vandet og hvis ja, vil det ikke koste en del i både fjernvarmevand + strøm?

Mvh
Aloha
Lynet skyldes, at jeg var på nettet, da beskeden om svar kom. Jeg kender ikke afregningsformen for dit fjernvarme, så prøv at spørge hos fjernvarmeselskabet om hvordan der skabes en gennemstrømning med et lav antal litter så fremløbet altid er varmt. Måske ken den stedlige VVS'er give en løsning. Cirkulationspumpe kan jeg slet ikke forstille mig.

fase
Annonce
Kan du ikke lige tage et billede af typeskiltet på “blikpladen” af din varmeveksler. Vi kan så sikkert finde en betjeningsvejledning. Når der ikke tidligere har været noget i vejen, så er der sikker en lille fejl i systemet. Det er meget almindeligt at det er en lille “lækstrøm”, der netop sørger for at der er varmt fjernvarmevand helt fremme ved din varmeveksler.

Søren O
Hej Søren

Her er et par billeder. Jeg har selv prøvet at finde manual men synes kun jeg finder til akva lux II

Mvh
Aloha
Jeg søgte på “akva vita 2”, og fandt manualen øverst. Den ventil som ses på dit sidste billede, er en returventil som skal sikre tilpas høj returtemperatur. Måske sidder stiften inde under ventilhovedet fast, så den skal “motioneres”. Tag lige et billede af hvad ventilen er indstillet oå. Derefter prøv at skrue op for ventilen, og se om der kommer gang i gemmemstrømningen. Ellers afmonter termostathovedet og motioner stiften.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis