Terrasse - kortere strøafstand?

Hej LDS,

Vi skal have lagt nye terrassebrædder på vores terrasse. Og vi ønsker at ligge enten jatoba eller cumaru som kræver en strøafstand på Max 50 cm.

Terrassen var allerede etableret da vi købte huset, men dem der har bygget terrassen den gang har været en smule sjusket med at få placeret strøerne med samme afstand. De ligger med forskellig afstand fra 65 - 72 cm.

Først overvejede jeg at pille alle strøerne ned og støbe nye for at kunne imødekomme de 50cm Max strøafstand til de nye brædder.
Nu er jeg kommet på en lidt anden løsning som ikke kræver lige så meget arbejde.

I stedet tænker jeg at ligge nye strøer mellem de allerede etablerede, dvs der bliver en strø afstand på ca. 32,5-36 cm.

Mit spørgsmål er om det giver nogen udfordringer i forhold til terrassebrædderne og iskruning af disse at de vil blive skruet i med den nye kortere afstand??
Brædderne er 21x145.
De vil blive proppet, da synlige skruer vil bliver underligt at se på med forskellige afstande.

På forhånd tak for hjælpen👍
Mvh. Mkristiansen 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om du propper skruerne kan man jo stadig se hvor de er. Hvis du laver strøer mellem de eksisterende kan du prøve kun at skrue i hver anden, så den mellemliggende kun støtter, hvis det så ikke er tilfredsstillende så kan du skrue i dem også.
Prøv lige at overvej hvor mange ekstra huller, propper og efterfølgende slibning du får ved at halvere strøafstanden.

Det vil være langt hurtigere at flytte de eksisterende strøer. Ved at bruge Solaris` løsning risikerer du brædderne klaprer når du går på terrassen.

Selvbygger med stort S. 
Solarie: jeg havde tænkt på at “springe” hver anden strø over, men som Superdiy nævner, så tror jeg også at de muligvis vil klappe. Men lige så at jeg skal lave ca. 600 ekstra propper som også tager en del tid at lave og slibe.

Så det er måske hurtigere at flytte strøerne.

De nuværende strøer er understøtningen støbt og da jeg skal flytte dem ca. 15 cm alle sammen, så overvejer jeg at bruge skruefundering/groundplugs i stedet for.

Ville det være en god ide at fjerne de gamle støbninger eller er det uden betydning hvis jeg bruger skruefundering?

Og er der nogen der har erfaring med skruefundering/groundplugs og om de er så gode som reklamerne siger? 
Du kunne jo også vælge nogle tykkere terrassebrædder, 21 mm. er ikke meget, jeg har selv 28 mm. fyrretræsbrædder der ligger på strøer med en afstand på 70 cm. og de fjedre ikke. Med en bræddetykkelse på 21 mm. er der ikke meget plads til propper, de kommer højest et par mm. ned, og de risikere at falde ud i løbet af nogle år. At afstanden mellem skruerækkerne varierer med ca. 10 cm. ville jeg ikke se som et problem, det er mere vigtigt at skruerækkerne er lige.
Vi overtog for 5 år siden et sommerhus en stor cumaru terrasse med propper. Den er bygget på eksisterende strøer og lidt nybygget strøer, der har varierende strøafstand og det ligger man ikke mærke til når den lige er slebet og har fået olie - men som Solaris skriver så har 21 mm brædder ikke meget plads til propper og derfor har jeg jævnligt huller i terrassen fordi propperne falder ud.
Det er bare mega frustrerende at skulle proppe om igen og igen (måske forbi jeg er en skovl til den proces), så mit råd er:
Flyt strøerne og lav helt lige rækker med synlige skruer - det tror jeg på, du bliver gladest for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også