aflastning af stikkontakter

Jeg er begyndt at kigge mine elinstallationer igennem og er blevet i tvivl om hvad reglerne er for aflastning af de forskellige stikkontakter jeg har. Jeg har vedhæftet billeder

A) Indmurings dåser (LK FUGA - jeg tror det er den gamle) Skal indmurede ledninger være aflastet? og gør der forskel om der er flexrør?

B) Stikkontakt på underlag (LK FUGA) Skal der aflastes? Og gør det forskel om kablet monteret med clips eller i kabelbakke? (Jeg har begge)

C) Jeg har også en enkelt LK OPUS 66 udvendigt striple stikkontakt. Skal den aflastes? og gør der forskel om der er clips eller kabelbakke?

Af hvad jeg kan læse mig frem til skal man følge producentens vejledning (Sikkerhedstyrelsen små YouTube videoer). Men jeg kan ikke finde noget om aflastning på LKs hjemmeside og i deres manualer.

Jeg skal have en elektriker på besøg til at fikse ting, men jeg vil gerne selv vide mere om det, da jeg har købt lejligheden med næste fejlfri elrapport. ham som har lavet rapporten har overset forskellige fejl og de fejl vil jeg gerne selv kunne fange inden for klageperioden en anden gang.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede 1. Kabler er aflastet og lovligt. Måske kunne kappen være afisoleret så den kun stak nogle mm ind i underlaget.
Billede 2.Aflastningen med clips er lovlig, fordi det er lovlig fastgørelse. Jeg ville nok have flyttet clipsen i venstre side på billedet lidt tætter på stikkontakten
Billede 3. OK, selv om jeg ville have ladet kablet til højre gå ind i midten som i venstre side.
Billede 4. OK
Billede 5. OK Kappen kunne være fjernet lidt tættere på dåsens side.
Ledninger i rør uanset type skal ikke aflastes. Aflastningen er røret.
Hvis kabler frem føres i kabelbakke, skal de aflastes, men jeg går ud fra at du mener kabelkanal af typen som vist ​på billede 1. Kanaler findes i mange størrelser.

fase
Alle de viste tilfælde er aflastning ok.
Jeg kan ikke se om kabler er ok. Der skal i alle tilfælde være anvendt installations kabler mindst 1,5 mm2 ledere. Det er typisk med stive ledere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hurtige svar begge to.
S. Fabrin skrev den 16-05-2024 20:56:15

Billede 1. Kabler er aflastet og lovligt. Måske kunne kappen være afisoleret så den kun stak nogle mm ind i underlaget.
Billede 2.Aflastningen med clips er lovlig, fordi det er lovlig fastgørelse. Jeg ville nok have flyttet clipsen i venstre side på billedet lidt tætter på stikkontakten
Billede 3. OK, selv om jeg ville have ladet kablet til højre gå ind i midten som i venstre side.
Billede 4. OK
Billede 5. OK Kappen kunne være fjernet lidt tættere på dåsens side.
Ledninger i rør uanset type skal ikke aflastes. Aflastningen er røret.
Hvis kabler frem føres i kabelbakke, skal de aflastes, men jeg går ud fra at du mener kabelkanal af typen som vist på billede 1. Kanaler findes i mange størrelser.

tak :) Jeg tror ikke helt jeg forstår reglerne for aflastning. Det indtryk jeg får er ingen løse ledninger og hvis kablerne skal hænge som i lamper, eller hule vægge skal der aflastes. Kan det passe det ca er sådan?

Aflastning skal hindre at kablet kan rykkes ud af monterings materiellet. Altså så der ikke kan rykkes i det på sådan en måde at trækket kommer i selve klemmerne, og at yderkappen på kablet hives ud af monterings materiel. . 
Det er den praktiske forklaring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Et kabel kan enten aflastes i dåsen eller før dåsen. Billede 2-3-4 er der aflastet før dåsen. Ved billede 1 er aflastning ikke nødvendig, da da kabel løber i en kanal.

Hvis kablet i billede 5 løber i et rør, er det samme situation som billede 1.

Lamper bliver normalt aflastet i dåsen.
Jeg tror ikke helt jeg forstår reglerne for aflastning. Det indtryk jeg får er ingen løse ledninger og hvis kablerne skal hænge som i lamper, eller hule vægge skal der aflastes. Kan det passe det ca er sådan?
Du skal skelne mellem den faste installation og tilledninger. Den faste installation ender i en tilslutning som f.eks. en stikkontakt (en F0J eller 3F0J), en afbryder med kabelafgang, en tilslutning til fast tilslutning af f.eks. komfur eller et lampested. Fra de nævnte steder udgår der en tilledning, der normalt er afsluttet med en aflastning i brugsgenstanden og tilslutningsstedet. Din lampe kan være tilsluttet et stik i lampeudtaget med aflastning og aflastning i lampen. 
Et kabel trukket i et hulrum som f.eks. en hul væg aflastes ved begyndelsen og enden af hulrummet.

fase
S. Fabrin skrev den 17-05-2024 12:57:05

Jeg tror ikke helt jeg forstår reglerne for aflastning. Det indtryk jeg får er ingen løse ledninger og hvis kablerne skal hænge som i lamper, eller hule vægge skal der aflastes. Kan det passe det ca er sådan?
Du skal skelne mellem den faste installation og tilledninger. Den faste installation ender i en tilslutning som f.eks. en stikkontakt (en F0J eller 3F0J), en afbryder med kabelafgang, en tilslutning til fast tilslutning af f.eks. komfur eller et lampested. Fra de nævnte steder udgår der en tilledning, der normalt er afsluttet med en aflastning i brugsgenstanden og tilslutningsstedet. Din lampe kan være tilsluttet et stik i lampeudtaget med aflastning og aflastning i lampen.
Et kabel trukket i et hulrum som f.eks. en hul væg aflastes ved begyndelsen og enden af hulrummet.

Så forfra dåser i en hul gipsvæg skal aflastes blandt andre. Tjek. 

Jeg har nogle af ovenstående, hvor kablet er trukket i et Flexrør inde i væggen og flexrøret er sikret med en strip i hver ende. Er det en lovlig aflastning?

Forfra dåser er jo fastgjorte til en bygningsdel og dermed aflastede.
Med hensyn til kabler i rør, hvor røret er fastgjort og dermed aflastet er lovligt.

fase
Her kommer et billede af flexrør med strips
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også