Sorte eller røde tegl

Jeg kan simpelthen ikke blive enig med mig selv. Så nu prøver jeg her.

Jeg skal snart til at skifte taget på mit gamle hus. Det er drøn utæt og uden undertag.

Der bliver lavet undertag af brædder + fastsafe pap.

Men men men, skal jeg beholde den røde tegl eller gå i et mere moderne look med sort?

Mine tanker går på, om man måske senere hen vil isolere huset udvendigt, og derved ændre facaden. Så tænker jeg sort tegl er nemmest at arbejde med. ​Og måske vil man sætte nye vinduer ​i i sort? 

Og så tænker jeg om sort tegl bliver varmere, og opvarmer huset mere en rød? Der er 200 mm isolering under undertaget.

Tak på forhånd :)

Vh.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enig med dig i at det skib sejler når du beslutter dig for en farve på dine tegl så budgettet for både tag og facade skal nok være klarlagt inden.
Der er ikke nogen videre forskel i temperatur ift farvevalg, her er det kun isolering og ventilationsforhold der har en egentlig indflydelse. 
En par detaljer du så bør overveje ved taget er at hvis der skal laves udvendig isolering bør du måske øge udhænget så facaden stadig beskyttes og husets symmetri bevares. Det er også nærliggende at øge højden på spærene så der er plads til at efterisolere uden at miste plads indvendig (du er pligtig til det jvf gældende BR).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 16-05-2024 11:10:54

Enig med dig i at det skib sejler når du beslutter dig for en farve på dine tegl så budgettet for både tag og facade skal nok være klarlagt inden.
Der er ikke nogen videre forskel i temperatur ift farvevalg, her er det kun isolering og ventilationsforhold der har en egentlig indflydelse.
En par detaljer du så bør overveje ved taget er at hvis der skal laves udvendig isolering bør du måske øge udhænget så facaden stadig beskyttes og husets symmetri bevares. Det er også nærliggende at øge højden på spærene så der er plads til at efterisolere uden at miste plads indvendig (du er pligtig til det jvf gældende BR).

/BOFH 

Yes tak. Huset er isoleret fra indvendig side op til 200mm, i 1986, men de har ikke lavet en rigtig dampspærre. Kun en alukraft. Og med det at taget allerede bliver 10cm højere med ventilation + undertag, har jeg besluttet mig for at, når den tid kommer, at isolerer med f.eks Kingspan indefra. Altså lofter ned, udskifte isolering med kingspan isolering som fylder det halve, og så lave dampspærre der. 

Vh.

Men i perioden hvor huset står med røde sten og sorte tegl er det iflg. mig pænt sagt ikke et smart mere up-to-date hus, men noget rod.
Så som nævnt tidligere, vær sikker på hvor du skal hen før du forlader havnen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis