er der et alternativ til glasfiberdæk?

hvilket billigt alternativ har jeg til at lave et glasfiber dæk på vores træ folkebåd som har utæt dæk?

Dækket er fyrreplanker, som er forsøgt at blive tætnet med sandspartel hvorpå der er malet med en slags 'gummimaling' der skulle virke som en tæt membran - malingen er gået i stykker og vandet løber nu ind i fuger og sprækker og ind i kahytten når det regner :twisted:

Jeg vil skrabe malingen af og enten ligge glasfiber eller måske findes der et nemmere alternativ? for at lave et godt og tæt dæk..

Jeg har undersøgt at www.biltema.dk har det billigste væv + epoxy, men jeg ville lige undersøge alternativerne til et glasvævsdæk, før jeg går igang med det som der er nogle der kalder 'ligklæde' :shock:

På forhånd tak
Erik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik

Mit forslag: Fjern sandspartelen i alle tilfælde. Det er et porøst matriale som kan holde på fugten.
Jeg ville lave en ny fuge i polyurethan. Husk at rengøre kanterne godt og brug primmer inden fugningen. brug evt fuge bånd i bunden af fugen. Se tråd om køkkenbord i lav hus.
Hvis forarbejdet er godt holder fugen mange år. Du kan evt. lade plankerne være synlige og give dem ovatrol eller lignende.

Glasfiber arbejder ikke godt sammen med træ. Træ udvider stig når luftfugtigheden svinger. Det gør glasfiber ikke.

Det gamle måde med lærred og maling er ikke helt tossed. Hvis du bruger lindoliemaling kan en del fugt fordampe igennem malingen.

God vind

Thomas

Mvh Thomas

jeg snakkede med en skibsbygger hos claus v han sagde at hvis jeg valgte at skrabe fugerne rene - prime dem og ligge en ny fuge tog det meeeeeeeeeeeeeget lang tid

men jeg tror han misforstod hvor flot et resultat vi ønskede. Det skal bare være tæt og skridsikkert og hvis jeg kan undgå glasfiber vil jeg gerne det. Løsningen med dækslærred er jeg blevet frarådet af samme skibsbygger fordi at det skulle være kritisk med at overfladen skulle være helt plan og hvis man trådte på det med spidse hæle eller andet ville man meget nemt lave et hul i overfladen :evil:

Men hvis jeg nu kradser fugerne op, så godt jeg kan, primer (hvad er det for et produkt?), hvad skal jeg sprøjte i fugerne??? Noget billigt, helst???

Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen

Den primmer jeg nævnte kan købes hos Claus V. Jeg har sparet primmeren på min båd. Det har medført at fugen har sluppet ved noget endetræ. Nu skal jeg også skifte træet. sad
Hvis det bare er til fuger og ikke limning så tror jeg at Biltemas Polyurethan fugemasse er god nok. Jeg vil fraråde andre typer fugemasse end Polyurethan. Jeg har arvet min båd efter min svigerfar. Han har bla. brugt silikonefugemasse. Det kunne fjernes med fingrene.

Hvad med at leje en fugefræser, hos silvan, til alm. mur. Den kan tåle at fræse i sandspartel.

Hvor ligger din båd?

Thomas

Mvh Thomas

Hej Thomas

Det lyder da rimeligt nemt med en fræser fra silvan

Hvad er Ovatrol - en oliemaling?? Den gør så dækket vandtæt Er det dyrt??

Linolie er vel ikke så dyrt ??

Båden ligger i Christianshavn, jeg har lavet en webside om vortes bådprojekt, mest for vores egen skyld så vi kan holde styr på regninger og andet, men der er også lidt billeder

www.kitebutik.dk/pusse.html

Erik
Du kan nok finde noget om Owatrol på siden - hvis der står noget positivt, så passer det !!

Vedrørende fugning: du kan gøre det på vidt forskellige måder, den rigtige, eller en eller anden løsning der skal laves om fordi det ikke dur. Det er ikke tilfældigt, at der findes specielle produkter til skibe, det miljø vi bevæger os rundt i stiller særlige krav. Jeg har været udsat for en båd der ikke var i orden, der var bl. a. brugt silicone, og fugemasse der ikke var beregnet til både (www.yorikke.dk). Nu er jeg igennem det hele, men det har været en dyr og besværlig omgang

Du vil spare masser af tid, undgå en masse ærgrelser og i det lange løb sparer du også en masse penge. Den rigtige måde med fugning er rene fuger der primes, forsynes med fugebånd i bunden og fyldes med fugemasse beregnet til dæksfuger. Du vil også samlet set spare en masse tid, og dit dæk bliver flottere!!

Gert Nøjsen

Gert Nøjsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan nok finde noget om Owatrol på siden - hvis der står noget positivt, så passer det !!

Vedrørende fugning: du kan gøre det på vidt forskellige måder, den rigtige, eller en eller anden løsning der skal laves om fordi det ikke dur. Det er ikke tilfældigt, at der findes specielle produkter til skibe, det miljø vi bevæger os rundt i stiller særlige krav. Jeg har været udsat for en båd der ikke var i orden, der var bl. a. brugt silicone, og fugemasse der ikke var beregnet til både (www.yorikke.dk). Nu er jeg igennem det hele, men det har været en dyr og besværlig omgang

Du vil spare masser af tid, undgå en masse ærgrelser og i det lange løb sparer du også en masse penge. Den rigtige måde med fugning er rene fuger der primes, forsynes med fugebånd i bunden og fyldes med fugemasse beregnet til dæksfuger. Du vil også samlet set spare en masse tid, og dit dæk bliver flottere!!

Gert Nøjsen

Gert Nøjsen

hej.
hvis du søger en billig løsning til en gammel båd, så er oliehærdet masonit en brugbar løsning. jeg kender en båd,som har haft det i mere end 20 år uden problemer. læg det i oliemalingsrester , søm det fast, og pas på at få kanter malet godt. læg den ru side opad, mal det en gang, og du har et tæt og skridsikkert dæk

venlig hilsen Erik Christensen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også