Hvornår kommer kartoffelplanten op af jorden?

Hej alle kartoffeldyrkere,

Den 20. april lagde jeg mine kartofler, men nu, hvor der er gået snart 4 uger, er de endnu ikke kommet op af jorden. Det, synes jeg, er meget længe! Mener at kunne huske, at de normalt popper op efter et par uger - eller husker jeg forkert?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer meget an på hvilken sort du har brugt. Der er sorter som er tidlig modne. 
Når så de kommer over jorden bør du "hyppe dem" det vil sige skrabe mere jord op over så knolde til sin tid ikke kommer til at ligge i lyset. Så bliver de grønne og skal kasseres, da de er giftige selv om det kun er en mindre grøn plet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vores kartofler er også først lige kommet op.
Mener det er lidt over en måned siden jeg satte dem, og jeg havde tilmed forspiret dem.
Nu har april også været ret kold, ​så mon ikke de popper op lige ​om lidt

Vores har blomster nu og er ca. 70 cm høje.
Thomas_Mygind skrev den 16-05-2024 07:45:02

Vores har blomster nu og er ca. 70 cm høje.

Enten bor du i Sydfrankrig, ellers har du dem i drivhus ;-)

Vores startede med knap to uger i drivhus, og står nu ved østvendt væg. Sat med lidt tid imellem. Og som ses, i spande(vi havde ikke nok plantespande, så de sidste kom i Alm. spande)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 16-05-2024 17:43:26

Vores startede med knap to uger i drivhus, og står nu ved østvendt væg. Sat med lidt tid imellem. Og som ses, i spande(vi havde ikke nok plantespande, så de sidste kom i Alm. spande)

Så kan man også sige man lige graver en spandfuld kartofler op 😉 

Martin.v skrev den 16-05-2024 17:50:31

JohnLarsen skrev den 16-05-2024 17:43:26

Så kan man også sige man lige graver en spandfuld kartofler op 😉 

Ja, og en anden fordel er, at man også kan nøjes med at tage hvad to halvgamle pensionister har brug for. Systemet er jo at man kan løfte inderspanden op, og snuppe de 6-7 kartofler man har brug for, gennem hullerne i siden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg prøver at lægge kartofler direkte på jorden under et tykt lag halm i år - håber på nemme og rene kartofler. Ps. Nabokatten fandt hurtigt ud af det var en våd omgang og bruge halmen som katte toilet.  
https://www.youtube.com/watch?v=YW6ppiprT9k 
Frank Chr. skrev den 16-05-2024 18:31:45

Jeg prøver at lægge kartofler direkte på jorden under et tykt lag halm i år - håber på nemme og rene kartofler.  

Det ser spændende ud 😃

BMF skrev den 16-05-2024 18:38:54

Frank Chr. skrev den 16-05-2024 18:31:45

Jeg prøver at lægge kartofler direkte på jorden under et tykt lag halm i år - håber på nemme og rene kartofler.  

Det ser spændende ud 😃

Halmen holder i alt fald ukrudtet nede.- endnu.  

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis